Bloggtorka, vårtecken och ateljén invigd

 
Nu var det väldigt, väldigt länge sedan jag skrev, jag som tycker om att skriva men det har varit fullt av kaos och annat i huvudet och inget jag velat formulera här. Men jag tänker också på vad jag brukade skriva om och gå igång på när jag började blogga för en herrans massa år sedan-november 2009. Totalt 1054 inlägg!!! Då handlade det ofta om könsstereotypisk reklam, sjuka kroppsideal, vikten av medie- och informationskunnighet och upprördhet över skönhetsideal och diverse ingrepp för att föryngra och förändra. Idag känns allt helt jävla galet med kriget i Ukraina, miljöförnekare, fake news, misogynin och galenskapen i Afganistan och Iran och hotet mot demokratin. Det är långt färre länder som kan klassas som demokratier idag än när jag började tangentfajtas för konstens och fria mediers roll för en fungerande demokrati. Yttrandefriheten hotas på många håll i världen och SD vill styra konstens innehåll och verkar ha en panisk rädsla för män i kvinnokläder, man kan undra varför. Ja, men abortmotståndet i USA och andra länder??? Jag blir helt matt.
 
Samtidigt är jag i en påbörjad ny fas i livet, på väg in i pension. Även om det inte är förrän sista augusti nästa år så är det en mental förberedelse. Det har varit och är ljuvligt att ha gått ner tilll att jobba 80 procent. Det gör stor skillnad, även ekonomiskt, men det är bra att vänja sig även vid det. Det ger möjlighet tidsmässigt att skriva mer men öppnar kanske också för nya ämnen. 
 
 
Här en variant på en tidigare teckning på samma tema
 
 
Jag har haft flera veckor av sorg och oro av olika anledningar, kanske återkommer till det vid något senare tillfälle. Men där har det nya ateljélivet varit en ventil och styrka. Även om vi inte hunnit vara där så ofta så har vi verkligen boat in oss och peppat varandra. Jag letar fortfarande efter någon sorts nytt uttryck. Känner mig mest trygg med tecknandet. Maria har också suttit och tecknat och målat lite akvarell. Lena har jobbat mest vid symaskinen och med pastellkritorna. I fredags hade vi bjudit in till invigning med vin och tilltugg. Det var mycket lyckat. Återkommer kanske med bilder därifrån om jag lyckas kicka igång skrivandet igen.
 
Jag hade funderat ett tag på att vi borde ha ett namn på ateljén. Det är väl ehe, ehe, inte för inte man ibland drömt om en alternativ karriär som copywriter. Så en dag när ett par av oss, plus en annan vän suttit och delat med oss av sådant som tynger och ororar och gråtit och tröstat, så kom jag på att vi skulle kunna heta Ateljé Terapi. Men det lät lite för pretantiöst och patetiskt. Men Terra, som i jord, som i vilka vi är och vad vi grundar i, vår kärna, och samtidigt färgen terrakotta och som någon sa på invigningen terra som på slang som i att testa . Maria och Lena var på och Maria fixade en terrakottafärgad skylt till dörren. Vi är stolta över detta, det känns bra och utmanande. Konstnären Ai Weiwei säger i en film jag brukar visa att: Livet blir mer intressant om man anstränger sig. Och ja, det är en liten ansträngning att lyfta blicken från mobilen och häcken ur tv-soffan och göra något kreativt men det är så jäkla värt. Precis som det är terapi att börja springa nu när skidspåren börjar tina bort. Jag märker nu när jag skriver att även det är roligt och helande, glömmer tiden. Någon av er som har förslag på ämnen?
 
Ögonblicksbild fångad i mobilen på vägen hem från jobbet en dag och snabbt avskissad väl hemkommen. Våren är på gång. Allt ska bli bra, på något sätt. 
 
Avslutar med en repris på den dikt jag hade med i inlägget Jag trodde jag skulle dö som jag skrev efter en orolig tid för två år sedan.
 
Tillit
Tro inte
att du kan bygga ditt liv på berggrunden
Den brister som ett äggskal
vid minsta seismiska förändring
Ditt liv
omslutet av dödens fosterhinnor
kan du inte värna
De kan brista varje sekund
Den enda trygghet du kan uppnå
är att sätta din tillit
till det värnlöst växande livet
Att vila med livets hela tyngd
ytterst på ett grässtrå
är din enda möjlighet
Där
i det yttersta av det skyddlöst mjuka
finns din trygghet
din berggrund
 
Peter Curman