Lätt packad - äntligen

På väg, alltid denna kombination av oro, stress och förväntan. Alltid detta överdrivna fokus på vad som ska vara reskläder och vad som ska packas ner. Alltid denna oro, som skapar trängande krångel i tarmarna, för om biljetten ska vara rätt, passet giltigt, rätt torsdag, för att man ska vakna i tid och hitta rätt terminal.


Nu sitter jag, nöjd, vid gaten i terminal 2 och väntar på att kliva på flyget till London. Umeå Pop och rockkör ska ha två konserter i Canterbury. De andra över 50 deltagarna tar sig dit med andra flyg. De flesta igår. Men vi hade föreställning med våra estetettor igår kväll och det var såklart högsta prioritet.

Idag känner jag mig så resesmart och lätt packad som jag brukar drömma om. Bara ett lätt handbagage och en lätt handväska...som förhoppningsvis rymmer allt jag ska behöva.

På flyget ska jag repetera texterna till A Campa Love jas lett the room, Lady Gagas Applause och David Bowies Space Oddity. There's gonna be a fantastic show!

Kii buy by by

Ett par fantastiska mockaboots från Acne Studio och ett vackert halsband blev min sista shopping från älskade Kii.
 
Butiken Kii startades 2000 av Frida Stighäll och Filippa Rådin, den låg då på Storgatan i Spegelns gamla lokaler där nu Hemmakväll huserar.  Där köpte jag outfitten jag skulle ha när jag var konferencier för Vuxna rösters konsert på Norrlandsoperan. Den fantastiska, svarta. veckade, blanka kjolen har jag fortfarande kvar. Sedan har de funnits på Kungsgatan i det fina gamla trähuset. Butiken har fått många fina priser och de har arrangerat spännande visningar och klubbkvällar. Det var också dit man tog sina gäster från andra städer för att erbjuda en unik upplevelse med både lite dyrare exklusiva märken och billigare men designmässigt roliga och uppdaterade och för den kunniga, engagerade personalen.
 
Näthandel, köpcentra och ett rörigt centrum, präglat av ombyggnationer och avstängda gator, kan vara delar av förklaringen till att de nu har gått i konkurs. Tråkigt, mycket tråkigt. Vi har helt enkelt handlat för lite. Men det är så trist när det bara finns kedjor, samma koncept i alla städer.
 
Som en gravplundrare kände jag mig när jag lätt dräglande klev in i konkursboet för att fynda på 70 procentsrabatt. Och det sista köpet blev det som är på bilden här ovan och det som har varit  grunden för min outfit idag. Till det ett par enkla tajta jeans och en enkel svart tröja.
 
Tack Kii för allt! Hoppas att ni så småningom gör något nytt kul och spännande som man kan ta med sina gäster till och så att man kan få visa bättre köpmoral. Agera globalt! Handla lokalt!
 
 
Trevlig helg 
 
Läs mer om Kii här.
 
Här har jag skrivit om Kii tidigare: Luvluddet på- Vardagslyx Köpta drömmar om ett annat liv

Mer om böcker och medieproduktion

Utifrån ett bokomslags framsida ska man snabbt få en uppfattning om vad det är för typ av bok och vilken genre den tillhör. Den ska även sträva efter att ha en tydlig kontrastrik utformning för att sticka ut bland alla andra böcker för att locka en eventuell läsare.

Titeln, innehållet och författarens namn har en avgörande roll för vilken bok man köper, men det är ändå det totala uttrycket på bokomslaget som skapar en första kontakt med presumtiv läsare. 

Eleverna i Estetik och media åk1 har läst boken Svenne av Per Nilsson och så har de fått gör a egna, nya bokomslag. Uppguften finns lite mer beskriven under de två exemplen jag visar här. 

Jag är kvar på skolan sent idag för jag håller på att ställa ut elevernas bokomslag delvis på en poster de gjort med själva omslaget och en förklaring, motivering och utvärdering. Sen så har de utgått från en pocketboks mått och monterat omslaget på den. Dessa ställer jag ut i bibliotekets bokskåp. 

Det är viktigt att elevernas arbeten får synas. Inte bara i Mamma Medias blogg.

 
Här är ett bokomslag som Isabell Nordlund i EM1har gjort
 
 
Detta har Linda Sondell i EM1 gjort 

 

Beskrivning av uppgift:

1.   Du ska skapa ett nytt bokomslag för Per Nilssons bok Svenne som kom ut 2006 (fram, rygg, baksida).

2.   Bokomslaget ska innehålla dessa delar för att bli godkänd:

     Ett eget taget fotografi (obs! kan vara bearbetat), bokens titel, författarens namn, baksidestext,  logotypen för bokförlaget och en ean-kod.

3.   Skapa en InDesignfil med mått anpassade efter just ditt omslag.

4.   Beskrivning och utvärdering:

·      Beskriv research- och idéprocessen – hur gick dina tankar när du planerade designen.

·      Beskriv den målgrupp du tänker dig att boken vänder sig till hur du tänkt på att utforma designen så att            den passar målgruppen.

·      Beskriv din design och de berättargrepp du använt för att kommunicera bokens budskap: Vad tänker du          dig att typografi, färgval, bildval/uttrycket i bild/bilderna på omslaget sänder för budskap?

 

Så här ser pocketomslaget från 2006 ut som var på den bok de läste från skolans bibliotek: