Hur mycket kan man förbereda?

I slutet av 60-talet och på 70-talet var det många svenska filmare som inspirerade av Franska nya vågen ville göra filmer om vanligt folk, med enkel teknik och vardagliga ämnen. Bland dessa var det många som jobbade dokumentärt liksom Stefan Jarl med Modstrilogin
 
Jag har en ny kurs i min tjänst denna termin; Film- och tv-kunskap 100 poäng. Det är en valbar kurs för alla elever oavsett vilket program de läser. Jag hade i många år Filmkunskap 50 poäng men det är längesedan, kanske innan gymnasiereformen 2011. Mycket har hänt på drygt tio år och framför allt MYCKET HAR GLÖMTS!!! Som tur är fick min kollega Emelinda dra igång kursen förra läsåret och hon har gjort ett hästjobb med presentationer i Google Drive med länkar till klipp och pedagogiska uppgifter och examinationer. Men man måste ju göra materialet till sitt och dra ifrån och komplettera. Så jag läser filmvetenskapliga essäer, tittar på klipp, sorterar rensar, lägger till och drar ifrån och genomgångarna blir långa.
 
I eftermiddag ska jag gå igenom filmhistoria från 1968-1990. Snacka om ett ymnighetshorn att ösa ur!!! Det blir en översikt och ett par fokus områden: Roy Andersson, videovåldsdebatten på 1980-talet, Dogma 95 och High Concept med Jägarna som exempel. Vad det gäller videovåldsdebatten hoppas jag att de ska kunna diskutera dagens debatt kring porrens påverkan och diskussioner om filters vara eller ej.
 
Så gick jag till personalrummet för en kopp kaffe och hittade dagens DN och läste där delvis om Förintelsens minnesdag och om Andres Serranos utställning och film på Fotografiska och då känner jag att jag vill kommentera det också och koppla till filmhistorien. Måste läsa på mer, lägga in nya klipp. det blir aldrig klart. Och så har vi fått lära oss att INTE ha genomgångar längre än 20 minuter. TA MIG I BRASAN och byt kurs om det inte passar!
 
Bergman måste ju nämnas som en av de stora autererna som gjorde svensk film stor internationellt. Tänk bara hur mystisk Fårö är för många a vdagens filmare