På krigsstigen mot Blåkulla

Återigen samma bild som tidigare påsk
 
Nu ska vi använda våra häxkrafter (oavsett kön) för att skapa debatt för mer estetiska ämnen i skolan och en statushöjning av medieutbildning på gymnasienivå.

Jag har fått svar från en bundsförvant

 Emil Noldes undebara vallmobild höll mig sällskap på min fickdagbok hela årskurs 9

 

Denna bloggtext är helt och hållet svar från Madeleine Hjort på det mail jag skickade till henne efter att ha läst hennes bok Konstens betydelse Om konstarter och litteratur i skola och samhälle. Tack!

 

Hej Cecilia!

 

Tack för ditt sakliga och entusiastiska brev, angående din upplevelse av boken Konstens betydelse!

 

För mig som skrivit boken är det alltid särskilt kul och intressant med läsarkontakten. 

 

Vissa böcker tar tid att hitta, roligt att ditt skolbibliotek hade den! Grattis till ett bra skolbibliotek som jag utgår ifrån att din skola har. 

 

Visst har jag föreläst mycket om dessa viktiga och för demokratin helt centrala frågor. Jag har varit på många högskolor och föreläst och haft kurser och boken finns på flera högskolor och används där. Det är ju glädjande. Men du frågar om jag varit rådgivare, så har inte det varit aktuellt på senare år eftersom skolorna och kommunerna inte vill ha rådgivare. De följer lagar och förordningar och rektorerna verkar ha fullt upp med det. Men en gång i tiden, efter att Estetiska programmet var etablerat, ledde jag ett utvecklingsarbete med samverkan mellan olika estetiska ämnen och matematik och några skolor och högskolor som samverkade. Det finns beskrivet i boken Konstarter och matematik i samverkan, KIL projektet. Boken finns att låna. 

Visst har jag haft många olika uppdrag i anslutning till de estetiska ämnena. Men inte många vill ta i frågan om konst och demokrati. Ändå har jag alltid med det perspektivet i mina föreläsningar för studenter och andra kategorier. Men i augusti 2015 talade jag på Östersjöfestivalen, en musikfestival för länderna runt Östersjön som arrangeras på Berwaldhallen i Stockholm, då bjöds jag in att tala om konst och demokrati. Och det var uppskattat av ledningen för festivalen och konserthallen. De sa att de ville fortsätta med det. Vi får se nu i augusti 2016 om de gör det.

Men också Kultur i Väst jobbar med att alla ska ha rätt till konstarterna. För dem gjorde jag förra året en publikation som heter ”Där ordöronen får vila” och den tar också upp demokratiperspektivet. Länk till den är 

http://www.kulturivast.se/sites/default/files/document/darordoronenfarvila.pdf

 

Många blir inspirerade, men sen när de på egen hand ska klara av detta att iscensätta och arbeta med konstarterna på ett lite mer krävande sätt, då drar sig många för det. De vill inte riskera att stå där ensamma med långa näsan. Den långa näsan är nog många rädda för. 

 

 

Och nu googlade jag in på din blogg!

OJ!

Härligt och glad blir jag att du tar tag i dessa frågor!

 

”Konstens betydelse” finns också i Norge och Finland och används där.

Det har varit en bra och orienterande recension i en nordisk tidskrift av Els-Mari Törnqvist.

Du hittar den på länken nedan.

https://www.idunn.no/nkt/2012/02/konstens_betydelse_om_konstarter_och_litteratur_i_skola_oc

 

 

Ser att gymnasieministern förmodligen kommer till den estetiska konferensen i Norrköping i april. Ladda med frågor och resonemang till henne! Ställ krav, det är det enda som duger idag. De har ju lovat att i viss mån återinföra de estetiska ämnena. Sätt press!

 

Kul med kontakt och vi kan väl fortsätta med det!

 

 

allt gott och en estetisk kram!

Madeleine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Madeleine Hjort

 

 

_____________________________

författare, föreläsare

debattör, projektledare

Kultur, samhälle och utbildning, 

Mobil: +46702270562

Mail: m.hjort@telia.com

Hemsida: http://madeleinehjort.se/

 

Ordförande i Biblioteksrådet, Sveriges författarförbund

www.forfattarforbundet.se

Konstens betydelse

 
En bok för alla som bestämmer om skola, utbildning och kulturpolitik
 
Jag mailade till författaren idag då jag läst ut boken:
"

Hejsan Madeleine!

Men alltså ÅHHHHHH, jag gillar din bok! Att jag inte har upptäckt den förrän nu! Jag hittade den på vårt fantastiska, välbemannade skolbibliotek. Jag är lärare i bild och medieämnen och även Estetisk kommunikation och Konstarterna och samhället. Jag har under flera år förfasats över nedmonteringen av de estetiska ämnena. Hade faktiskt ingen aning om att de dessutom tagits bort från lärarutbildningarna i stor utsträckning.

Jag funderar på vilket mottagande du fått som rådgivare i samband med att du argumenterar för de konstnärliga ämnena, för alla, för bildning för medborgare med värnande om yttrandefrihet i en demokrati. .....

Din bok eldar upp mig och jag tänker särskilt på hur man pratar om vikten av BILDNING i skolan men väljer att ta bort några av de mest centrala ämnena för detta. När jag gick gymnasiet läste vi alla på samhällprogrammet, förutom bild eller musik, obligatoriskt Konst och musikhistoria, där vi precis som du skriver om, fick lyssna på musik, analysera och diskutera och ta del av konsthistoria.

Kram så  länge och hoppas att få lyssna på dig någon gång!

Det är en sådan där bok som gör en galet upprörd, som sätter fingret på en känsla man har men haft svårt att sätta ord för. Jag skulle kunna fylla bloggen med citat men puffar för några och hoppas att ordet ska spridas, att fler ska läsa boken och hjälpa till att missionera för mer konst och kultur i skolan.
 
"Litteratur och konstarter utgör tillsammans en grundbult i demokratin- därför borde dessa också vara självklara kunskapsområden i skolan."
 
" Är det så att vi allt oftare anser att de offentliga samtal som tar form genom konstarterna och litteraturen ska dra publik och läsare snarare än att de är viktiga röster i ett levande samhälle, i en levande demokrati."
 
Hon skriver också mycket välargumenterat om att dessa ämnen ska vara både skapande och innehålla möten med konst och kultur från historian såväl som från dagens professionella utövare "Konst är inte bara en fråga om upplevelse det är en fråga om samtal, minne och erfarenhet. Konstarterna är kunskapsområden som förutsätter erfarenhet och språkkänsla."
 
"Konst har i skolan reducerats till något man som medborgare inte nödvändigtvis behöver känna till, inte nödvändigtvis ta del av eller förhålla sig till." 
 
Det är ett obegripligt och ovetenskapligt synsätt som präglar hur skola och lärarutbildning formas.
 
I bokens förord av Mikael Alexandersson skriver han: "Dagens utbildningssamhälle riskerar att frånta de unga viktiga redskap för att uppleva, värdera och reflektera över sin samtid."
 
Herregud, vad ska man göra med sådan kunskap!? Sådan upprördhet! Madeleine har inte svarat...än...hon kanske blev generad...eller tänk om jag uttryckt mig krångligt och okonstnärligt. En sak är säker i alla fall och det är att det behövs fler som hon med ordets gåva och starka argument för att de estetiska ämnena ska få återta sina positioner, för då blir det ju liksom KRIG, några andra superduperviktiga ämnen måste ju minskas. Ska man ge upp eller? Var har vi forum för kampen? Jag hoppas få lite insikt på Nationell Estetisk Kongress i Norrköping senare i vår, då ska vi få en redogörelse från gymnasieutredningen och det ska diskuteras om återinförande av estetiska ämnen på gymnasiet i alla fall.