Nytt och ovant

 
Jag står här i lägenhet 49 på fjärde våningen på Skogsbrynet 3. Två raska män har precis levererat och monterat vår nya säng. Jag väntar nu på att det ska komma en person från Hyllcenter och montera fyra sektioner Stringhyllor längs en av de fina gröna väggarna. Det känns sjukt lyxigt men också värt. Det ska borras i den fina väggen och det ska bli rakt och rätt. 
 
Jag står här och väntar. Tittar ut över Umeå. Fläkten surrar och det doftar trä och nymålat. Här ska vi leva och bo. På Sandbackavägen har vi bott i nästan 23 år. Det är spännande med flytt och även om man inte renoverar och monterar möbler själv så är det fullt upp.
 
Igår sätt jag och rensade diabilder igen. Det är en verksamhet som verkligen förstärker nostalgistimmet.
 
 
  
 
Sanna som bebis, då bodde vi ju i Göteborg
 
Men här är vi på semester i Göteborg men bor på Sandbackavägen sedan 1995
 

Att välja rätt färg verkar omöjligt

Hur många färgprover kan man hålla med kroppen? Borde bli bättre på att jobba med ben och fötter.
 
När vi bestämde oss för att köpa lägenheten på Skogbrynet var vi nöjda med att den var så fräsch och att det bara var några saker vi ville åtgärda...ehhhhh...såsom att byta golv, riva en vägg och sätta upp en ny vägg med inbyggd skjutdörr... Detta gör att i stort sett alla väggar också behöver målas eller tapetseras. Man kan förstå att man har sina grundbehov tillfredsställda när man ligger sömnlös på nätterna på grund av den existensiella frågan: Ska vi måla N10002Y, S0502Y eller S0500N? Jag googlade och blev då varse att det finns en hel massa nyanser och val däremellan och att man också måste välja matthetsgrad. Dessutom hävdade en del ambitiösa bloggare att detta val ju är så enormt viktigt att man absolut måste köpa provburkar och måla upp en kvadratmeter av varje alternativ och studera hur färgen reagerar beroende på väderstreck, väder, omgivande färger, träd och naturligtvis övrig inredning såsom golv och möbler. Och herregud, hur ska jag göra nu? Det är ju vinter! Hur ska jag då veta hur färgen ter sig vår, sommar och höst?
 
Jag har också mycket kunniga vänner som arbetar som arkitekt, byggnadsdingenjör, landskapsarkitekt, bildlärare bland annat. Sonens flickvän är superduktig på detta också, och alla våra barn. Jag frågar alla om tips, jag får olika förslag och förhållningsorder men glömmer genast bort dem och alla tillhörande sifferkombinationer, och frågar igen. Igårkväll var vi på färghandeln och BESTÄMDE. Men det tog en evighet och det krävde en enormt tålmodig färghandlare och en mycket förstående make. Färghandlaren fick visa sex sju olika färgnyanser kombinerat med de tapetval vi gjort. Av tapeterna var vi mycket osäkra på den ena, som vi ju redan köpt, då den stack lite åt turkost när vi fick upp den i lägenheten. Vi kollade då om det gick att byta. Ja, det gjorde det MEN det kostade 30% av priset, plus 150 kronor i avgift!!! Vi var ändå beredda på att ta den kostnaden om det skulle visa sig att den turkosa tonen skulle ge oss svår ångest.
 
Vitt eller grått? Ha kvar tapeten eller inte? Jag bestämde mig för att ringa ett par livlinor varav den ena svarade och gav beskedet att S0502Y inte var ett alternativ. Skönt, en mindre att välja på. Den andra livlinan, som den första hänvisade till, svarade inte. Under tiden hade den tålmodige färghandlaren gått iväg. Jag trodde att han kände sig sårad över att jag var tvungen att konsultera ännu fler personer, men han hade gått och blandat ett färskt färgprov av  den gråaktiga färgen och det såg bra ut. Nu fick det vara nog. Så vi bestämde oss för N1002Y och den åt turkost dragna grågröna Crayontapeten.
 
Nu imorse när jag cyklade till jobbet sköljdes jag över av ångervågor. Varför inte välja ett säkert kort, en bra neutral vit? Nej, jag vill vara lite annorlunda, sticka ut och våga lite, men utan att riktigt våga stå för mina val.
Ett val är ju kanske att inte bjuda hem mina stilikoner så att de kan klaga i efterhand på inredningen...men det är väl inget bra val? Vad kan det finnas för alternativ? Några mer nyanserade?

Skärpning H&M - Reklam påverkar våra normer och värderingar

 
I en annonskampanj för en kollektion tröjor "råkar" den färgade pojken ha en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle och den vita pojken framställs som överlevnadsexpert. Hur har man tänkt? Mer pang för annonspengarna? All publicitet ar bra publicitet? Ironi?
 
Oavsett vad och hur så har kampanjen skapat stor och angelägen debatt och upprördhet i sociala medier i tidningsartiklar och debattprogram. Man säger att ett redan sjunkande varumärke riskerar att sjunka ännu mer. Bilden ska nu vara borttagen från svenska sidor och hoodien går inte längre att köpa i Sverige i alla fall.
 
"Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande. Vi kommer därför att plocka bort den i alla våra kanaler", skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning till Expressen.
 
Den negativa publiciteten har gjort att människor gått bärsärk bland butikshyllorna och hoppat på anställda i H&M-butiker i bland annat Sydafrika. 
 
Allt kommunicerar, och det görs oerhört många val i samband med en kampanj. Många är inblandade; de som fixar modeller, stylister, ljussättare, fotografer, art directors, creative directors och projektledare. Det vore intressant om någon av dem funderat på om annonsen möjligtvis skulle kunna upplevas som stötande?