Genuspaketet igen

 
 
Dags igen för ett kort pass om manligt och kvinnligt i medierna, om hur det påverkar vår identitet, våra köpvanor och vår ekonomi. Dags igen för några av mina återkommande källor; Stephan  Mendel Enk, Karin Ekman, Genusfotografen och Machofabriken. Enk och Machofabriken menar dessutom att de mansbidler som skapas i medierna är en av anledningarna till att vi har ett samhälle som belönar och bevarar våld som ett viktigt manligt karaktärsuttryck. 
 
Jag frågade igår i klassen om de var less på att prata genus, om de hade jobbat med det sedan mellanstadiet, om de analyserat reklam, tv och film utifrån könsroller. Bara EN verkade ha gjort det! De andra sa att de kände igen litegrann från kursen Medieproduktion i fjol med MIG!
 
Man har lyft MIK (Medie- och informationskunnighet) som en nyckelkompetens för att klara av att leva i och bevara ett demokratiskt samhälle men man förväntar sig att ALLA, NÅGON, eller INGEN ska ta hand om det. Man tänker sig att bara man går några dagars fortbildning på Mediacenter så är saken biff, men så är det inte. Alla lärare har fullt upp med att klara av att genomföra sina kursplaner ändå, säkra kunskapskraven något så när och dessutom hinna dokumentera dem. NEJ, det behövs mediekunskap och mediepedagoger ut till alla skolor! Alla elever behöver lära sig hur propaganda ser ut till exempel och hur det fungerar.

Snart dags för sceniskt projekt

Ett första utkast till affisch för nästa veckas föreställning
 
Ohh, Jesus Christ låt mig bli en superstar, en superhjälte, som behärskar ALLT! Det känns lite som att det är det jag måste uppdatera mig till. Nästa vecka ska våra dans och medieelever upp på scenen i Valhalla och framföra sitt sceniska projekt i kursen Estetisk kommunikation. Inför premiären ska de ha lärt sig röra sig på scen, skrivit manus, loggbok, lärt sig teatersminka, lägga över ljud och bildfiler till teknikansvariga (inte jag) hantera gruppocesser och förmedla ett budskap och en mening med estetiska uttryck. Ohhh..nu inkallar vi Madonnan, hjälp, man ska också ha en affisch och ett programblad som någon  måste hinna göra...
 
Jag ignorerade min teknikinkompetens, låtsades att om jag bara glömmer mina mentala hinder och låtsas att jag kan Indesign, så funkar det säkert...NOT, FET NOT!!! Alla bilder och texter bara fastnade eller försvann och allting bara...nu tillkallar vi Diavolo eller möjligtvis någon av Jesu tekniklärjungar...allting bara FETFUCKAR!
 
Men då skrider en ängel in i mitt arbetsrum, svartklädd i och för sig, Grafiska Guruängeln Anita räddar mig med några snabba instruktioner och handpålägganden. PUH! Hur i h...vete ska jag komma ihåg det här till nästa gång?
 
Ungefär samtidigt som detta utspelar sig ringer jag till en sjukskriven kollega för att få klargjort vad som skiljer ett PM från en utredande uppsats och vilken metod jag ska låta eleverna i Konstarterna och samhället tillämpa när de ska skriva om normer och representation i konst och kulturvärlden, för att de ska kunna nå alla kunskapskrav i den kursen på ett rättvist sätt. Det blir en utredande uppsats. Ungefär samtidigt har jag lockat hit Sofia Johansson från vk-webbtv som ska göra ett reportage om medietvåorna som mediefastar, kommer kanske länk till det här, senare...ungefär samtidigt har vi två grupper nior på skolbesöksvecka inför det stundande gymnasievalet.
 
Det är mycket nu och superkrafter önskas innan jul...kan det vara tomten jag ska vända mig till?

Mediefasta på schemat

Åhhhhh, nej, det här kommer inte att gå!
 
I natt, 00.00, började eleverna i EM2 (Estetik och media årskurs 2) sin mediefasta, de ska under en veckas tid avhålla sig så mycket som möjligt, eller så mycket som de själva bestämmer sig för, från medier. De gör det som en del i kursen Medier, samhälle och kommunikation för att undersöka vilka behov medierna fyller, hur kommunikationsformerna förändras samt som underlag för en diskussion om hur medierna påverkar på individ och samhällsnivå. En del hade redan vid 12-tiden första dagen fysiska besvär, skakningar och fudneringar på om livet var värt att levas utan medier. Jag hörde ett mummel som ett mantra från ett hörn - Jag kan mediefasta, jag kan mediefasta, jag ÄR mediemissbrukare.
 
 - Jag har kanske redan fuskat...?
 
Ja, hur ska det gå? veckodagarna i skolan kanske kan fungera men hur ska det bli i helgen? Det verkade som att de inte riktigt trodde på sig själva och många var övertygade om att de skulle fuska.
 
 - Hur hårda ska regelrna vara?
 
Skogspromenader, stickning, sällskapsspel, läxläsning, bokläsning, bakning, tröstätning...ja vi får se vad de kommer att göra istället för att umgås via Facebook, Snapchat, Instagram, eller roas av Youtube och spel, om de nu inte obstruerar totalt och struntar i fastan.
 

Gymnasievalet Estetik och media

Maja Kemi på Mindyardreleasen 2014
 
Nästa vecka sätter vi igång igen, med information om de program eleverna har att välja på till gymnasiet, det kommer busslaster varje dag med nior från kommunnens alla högstadieskolor. Vi får jobba hårt för att tydliggöra vad vi utbildar för och vad det kan leda till. Vårt program som är så viktigt brukar vara lite svårt att beskriva. Medierna som omger oss verkar så självklara och vi använder dem ju hela tiden, men att lära sig producera medier och att lära sig förstå hur medier fungerar och påverkar är en viktig förutsättning för demokratin men också för att förstå sig själv och hur man påverkas av reklam, ideal, propaganda och annan retorik. Vem äger medierna och hur påverkar det dess innehåll?
 
Fortfarande kan vi ha problem med att nå ut med att: alla estetiska program är högskoleförberedande: de ger alltså behörighet till universitet och högskolestudier, även Estetik och media.
 
En del kan fortfarande fråga: Men vad kan man bli då, om man går Estetik och media? Ja, man kan bli lite vad man vill, precis som om du går samhällsprogrammet eller naturprogrammet, men du får en unik kompetens i hur man jobbar med digitalt skapande, medieproduktion och hur medier påverkar.
 
Ordet estetik kan nog också skrämma en och annan som vill fota och göra snygg layout, men det finns där för att det handlar om medieproduktion utifrån ett estetiskt perspektiv, du ska kunna koppla ditt medieskapande till konstens historia, dess betydelse för människan och samhället. Man ska också bli medveten om konstens och mediernas förmåga att skapa mening och spegla rådande ideal. Estetik handlar om hur vi med våra sinnen upplever konst av olika slag och det kan också handla om en undersökning av problem, begrepp och förutsättningar när man talar om bildkonst, musik, teater, dans, litteratur och film. men det bli kanske lite väl komplicerat att prata om när vi i speedating-takt ska berätta för alla nior. Åtta olika tillfällen, åtta olika grupper och vi har fördelat informaitonspassen mellan oss tre karaktärämneslärare och så är det två elevambassadörer med vid varje pass som tar hand om niorna.
 
Vår kommunikatör har sammanställt en grund för ett bildspel och nu så har AnitaBlomkvistJohansson pimpat det med snygga elevarbeten, Bitte, fotolärare ska komplettera med elevfoton, sen är vi redo att möta niorna och hoppas att de ska förstå vad det handlar om och att de som är intresserade ska komma hit nästa höst. Här nedan kommer delar av den presentation vi ska ha som talarstöd när vi informerar om Estetik och media. ett högskoleförberedande program där du får arbeta praktiskt och kreativt med att skapa medieuttryck och granska och analysera. Stort fokus ligger också på att lära sig samarbeta.
 
 
 Ett elevförslag på layout för den årliga tidningen Mindyard
 
 Årets ettor har lärt sig berätta med bilder och olika bildutsnitt
 
 Sannah Nilsson som nu går i tvåan gjorde detta i Digitalt skapande ifjol
 
 Delar av förslag til reklamkampanj för Bildmuseet som ettorna gjorde i våras
 
 Här är skärmdumpar från en av reklamfilmenerna
 
 ...och Tom han fick jobb direkt efter examen och jobbar nu på Jo Kommunikation