Året som gått


Gott Nytt År! 2014 Umeå Kulturhuvudstad, det ska bli toppen!
 

Själv älskar jag att läsa krönikor och sammanställningar av det år som gått, bästa-listor och året sammanfattat i bilder. Själv vill jag gärna låtsas att jag är en av dem vars tyckande och gillande som folk vill ta del av, därför bjuder jag här på ett axplock av kategorier med olika toppar.
 
Bästa böcker och läsupplevelser:
2013 var året då Karl-Ove Knausgårds romansvit avslutades av mig. Essän i  mitten av sexan, om Hitler och Paul Celan hade för min del kunnat åtminstone halveras, men som helhet var hela sviten en stor, stark och nära läsupplevelse. Augustprisvinnaren Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande var också en obehaglig påminnelse om pinsamheter i sitt eget beteende i samband med olycklig kärlek. Jag kände igen hur hon beskrev sig som en efterhängsen hund. Jag vet att jag har tänkt på mig själv som en gammal våt och kåt labradortik i samband med någon jag ville ha, väntade troget på, vid minsta vink eller tecken viftade jag på svansen och var tillgänglig, Huga, så obehaglig, känns känslan, trots att det är så länge sedan. Susanna Alakoskis Oktober i fattigsverige var och är viktig läsning.
 
Bästa film och tv:
Har faktiskt svårt att utse vad som kan rankas som bäst men utser filmen Broken av Rufus Norris som en topp. Den såg jag med ett gång elever i samband med Move, Umeå Filmfestival. Monica Z av Per Fly och Äta sova dö av Gabriela Pichler. Den första för att det är en oerhört snygg film och en del av min samtidshistoria, den andra för att den berättar om samma människor som Susanna Alakoski vill återupprätta människovärdet för, och för berättelsen om vikten av arbete, och att vi måste engagera oss i alla unga mäniskors möjlighet att få jobb. Valår i år!!!  Anna Odells Återträffen är också ett obehagligt mästerverk som väcker skavande tankar och känslor...Vem kan jag ha varit, i vilken mån har jag deltagit, sett, inte gjort nåt...Jag försvarade Odells berömda simulering på Liljeholmsbron och jag försvarar och gillar henne fortfarande. Hon är MODIG. Under tiden jag skriver så kommer jag på fler och fler filmer, till exempel Moodyssons Vi är bäst. En film som borde vara obigatorisk för 12-13-åringar.
 
2013 var åter då Netflix klev in i mitt liv och därmed House of cards och Breaking Bad. Vardagkvällar i tvsoffan då vi säger, - Vi tar ett avsnitt till...och ett till. Vi har ännnu inte börjat med Orange is the new black, men det kommer. För övrig är jag lite oldschool och gillar att ha en serie att följa en särskild tid i veckan, gärna 20.00 på måndagar, för att till exempel få se Molanders som utspelar sig i Alingsås, och dessutom har govännen Marie jobbat med rekvisitan. Weissensee om livet i Berlin i DDR, under murentiden var också mycket bra.
 
Bästa konst och kultur:
Jag har haft en helt fantastiskt konst och kulturår, mycket beroende på att jag rest så mycket; Prag, Madrid, San Sebastian, Bilbao. Men jag tar ner det hela till en mer lokal nivå och utnämner Umeå Skaparprisgala och Knutte Westers superfina utställning på renoverade och nyinvigda Västerbottens Museum som höjdpunkter. Den utställningen, Ofrivilliga nomader, finns kvar; GÅ OCH SE! Skaparprisgalan kommer bland annat tack vare Kulturentreprenörsstudenterna att återkomma även i år, se mer information här: Umeå skaparpris 2014
 
Jullovspromenad i 2013 års superinvestering den för väderleken alltför varma jackan

 

Köpstoppsperioden var en härlig och skön period som också medvetandegjorde om vilka köpimpulser som kan gripa tag i en. Många reflektioner gjordes kring vilka behov som tillfredsställs och hur de uppkommer. I samband med köpstoppet hade jag också den roliga klädbytarkvällen med kompisarna läs om det här: Mer om köpstopp
 
 
Men köpstoppet fick en kostsamt slut. När perioden var avklarad så fanns antagligen ett ackumulerat behov och ett sug efter belöning för min duktighet. Jag tyckte minsann att jag var värd att äntligen få äga en Fjällräven Expedition och köpte in en fin grön med röda kanter efter att ha sålt av lite av fadersarvet. Men jag fick sån ångest efteråt att jag varit in på Utebutiken två gånger och tänkt lämna igen alternativt byta storlek. personalen där tycker att jag bör vänta på kylan för att sedan kunna njuta fullt ut.
 
Första lördagkvällen efter köpstoppsperiodens avslutande och en god middag med ett par tre glas vin fastnade jag i tidningen Femina och några sidor med  "Utvalt av Femina: Köp fina designprodukter från Feminaklubb till fantasktiska priser..." och halkade runt där på hemsidan och klickade i både här och där; ett fårskinn, en Klippan yllefilt och den eftertraktade grytan Le Creuset och ett par tre set med handtvål och handkräm. det där glömdes mer eller mindre bort, jag kanske drack ett glas vin till. Sen dök det minsann upp dan före julafton, en obehagligt mångsiffrig faktura och paketet kom inte förrän mellandagarna så det kunde ändå inte bli julklappar av det. Äsch, så tokigt. Nästa gång jag kör köpstopp så får jag nog ha kontakt med någon terapeut under övergångsperioden, eller så får man helt enkelt bli absolutist. Min man älskar förresten får så hans blir fårskinnet, som en nyårspresent.
 
Nu får jag nog avsluta den här listan. Hoppas på ett bra kommande år för oss alla. Hoppas att alla flyktingar från Syrien får känna sig välkomna och hoppas att alla rasister och nazister får lära sig lite mer empati och solidaritet.
#1 - paul

GOTT NYTT ÅR till er alla Holm family från gammkollegan som nu är i Indien som inledning på det nya året. Stor kram, Paul

Svar: Har varit inne på din blogg och sett ditt julfirande och ditt resonemang om de indiska gudarna:-) Fint med whiskyn, den var du värd. Det är alltid bra mot det nya landets bakteriaflora, har jag läst, i forskning man tar till sig. Kram!
MammaMedia

#2 - Per Holm

Alltid lika bra tankar, reflektioner och slutsatser i dina texter, kära Cicci :-)

Svar: Tihi
MammaMedia