Mer om köpstopp

 

 
När hösten är som krispigast, luften hög och klar och temperaturen kräver yllekoftor, handskar, mössor, långkalsonger och täckbyxor så är det lätt att gå till affären i stället för att leta i förråden. Tidningens annonser skriker ut om snygga, praktiska allvädersjackor, endast idag till suveräna extrapriser, snygga streeträtta men halkfäckssäkra höst och vinterkängor, råmysiga koftor och tröjor i ull och cashmir i mullvad, potatis, ockra, rost och andra ljuvliga höstfärger.
 
Min svaghet för yta och flärd gör dessutom att jag prenumererar på Femina och i och med det får jag ytterligare köpimpulser. Det är lättare att hitta de nya sköna lösningarna för den nya årstiden i tidningar och skyltfönster än hemma i garderobsröran. Men jag har ju KÖPSTOPP sedan den första oktober och fram till den första december. Det är ganska skönt att ha som hjälp när köpimpulserna dyker upp, och det gör de, för mig i alla fall. På COOP, superfina gröna frottéhanddukar till grymt bra extrapris; jag saktar in stegen och är på väg till de uppallade lasset med frotté, men köpstoppet driver mig förbi och vidare till grönsaksavdelningen.
 
Min man frågade mig alldeles nyss om jag var seriös. Ja, sa jag, självklart. Han frågade då vad som gjort att jag fattat mitt beslut. Jag berättade om en blandning av tomhet och skam som dök upp när jag återigen kom hem med ett par prassliga påsar som jag packade upp, det gör jag oftast i ett rum på övervåningen nära vår stora garderob. Återigen klipper jag bort lapparna som följer med kläderna och jag upptäcker att papperskorgen i det rummet är ganska full av liknande lappar och bordet intill belamrat med små, små kuvert med extraknappar och kanske någon liten tråd att laga det nya plagget med. Dessutom var det lite svårt att få in de nya plaggen i garderoben. KÖPSTOPP!
 
Beslutet resulterade också i att jag bestämde mig för att rensa i röran och uppmana ett gäng vänner att göra detsamma och så bjöd jag in till klädbytarkväll. Vi har haft det ett par gånger förut också och det är verkligen supertrevligt. Särskilt jag som älskar sammanhang när man springer omkring halv- eller helnakna tillsammans (fråga mig inte varför på något djupare plan, men jag njuter i alla såna sammanhang av den nakna och fysiska gemenskapen, bäst är det såklart i kombination med bastu och bad). Roligast denna klädbytarkväll var när det stackars pizzabudet kom och skulle bära in sju pizzor i köket, och ta sig genom alla klädstänger, påsar och kvinnokroppar.
 
Konceptet för kvällen var superenkelt: Sortera ut kläder du inte använder men som är helt okej, tag med dig en flaska vin och pengar till pizza. Inget pretantiöst värdinneskap med städning eller dukning. Däremot tog jag på mig att paketera det som blev över och köra iväg till Röda Korset, åså fick jag bunta ihop pizzakartongerna och samla ihop alla tomma vinglas som stod överallt där kläder provats.
 
 Packat för leverans till Röda Korset Umeå