Kickstart med foto och serier med våra nya ettor

Jag har njutit av Linas vikariat i VK i sommar. Den här stripen kan jag säkert ha som inledning till något moment om tidningar och tidskrifter längre fram
 

Nu är jag igång med våra nya ettor också. Det verkar vara ett trevligt gäng att arbeta med. Jag har dem i Digitalt skapande tillsammans med Anita B Johansson. Vi har börjat med att gå igenom bildkomposition och bildutsnitt och dess betydelse för berättandet. De ska sedan skissa fram sin person som karaktär och göra en serie om en dag i deras liv. Men Micke Rutberg har också gett dem ett uppdrag inför VIP-galan.
 
 
 
Här är en film om VIP-galan.
 
 
VIP-galan kördes första gången 2008. Vi samarbetade redan då med dem, då våra elever fick träffa bland annat eldsjälen Magdalena Sundqvist, som är verksamhetsansvarig för Öppen Gemenskap. Då fick våra dåvarande ettor ta fram marknadsföringsmaterial för hela galan.
Projektledare för VIP-galan är Kristina Högdahl.
 
Här står Micke och instruerar eleverna. De verkar vara på hugget och försvinner raskt i grupper om tre, för att i bild illustrera hur en bra kompis är. Sedan kommer de in och Micke hjälper dem att ladda ner och döpa filerna. Redan efter ett par veckor in i utbildningen kommer alla våra ettor att vara delaktiga i en fotoutställning. Inte dåligt!
 

När bilderna var på plats på hårddisken för vidare transport till Original, så fick eleverna fortsätta att skissa på sina seriekaraktärer och ett synopsis för en serie med temat En dag i mitt liv.
 
Magdalena Sundqvist på Öppen Gemenskap är för resten en mästare på socialt entreprenörskap, som jag har skrivit om i det här inlägget: Socialt entreprenörskap med Ashoka och reach for change.
 
Nu är vi igång med alla kurser. Det ska nog gå bra, men herreligen så mycket tid det går åt till planering!