Socialt entreprenörskap med Ashoka och Reach for Change

 Queens of Norrland- stolta sociala entreprenörer i Umeå
 
Min man delade med sig av en inbjudan till en kväll på Rex med rubriken En kväll som förändrar- Ashoka och Reach for Change- Umeå. Jag läste igenom lite hastigt och såg att det absolut såg intressant ut förutom att det var nån mattekille som skulle prata, jaja, då kan man kanske instagramma en stund, tänkte jag och bestämde mig för att satsa kvällen.
 
Reach for Change har jag ju skrivit om alldeles nyss här, men Ashoka hade jag aldrig stött på tidigare. Det är världens största organisation för sociala entreprenörer och de ger stöd till kvinnor och män som vill förändra världen genom nya konstruktiva idéer. Tack vara hållbara affärsmodeller kan dessa idéer växa och spridas. De skriver i sin programpresentation:
 
"Vår uppgift är att ta vara på människors vilja att skapa positiv förändring. Vi vill skapa ett globalt och konkurrenskraftigt civilsamhälle där sociala entreprenörer kan blomstra. Vår vision är en värld där alla kan och vill använda sin egen kraft för att förbättra samhället."
 
Ni kan gå in på ashoka.org och ta del av historier från entreprenörer från hela världen.
 
 PPT-bild på Bill Drayton som grundade Ashoka 1980
 
Nu gör Ashoka och Reach for Change en turné i Sverige för att sprida det sociala entreprenörskapet utanför 08-området. Kvällen hade två huvudtalare, Umeås superkreatör och sociala idéspruta Ida Östensson och så var det ju den där mattekillen...Ida har jobbat med You Skate Girl, läger för tjejer och sitter nu som VD för Crossing Boarders, som är hennes egen idé och handlar om att alla oavsett kön, etnicitet, socioekonomiska förutsättnigar etc. ska ha samma rättighet och tillgång till en meningsfull fritid.
 
Mattekillen visar sig heta Johan Wendt och hans berättelse tog mig med storm, jag släppte penna, papper, instagram och kamera för att lyssna på hans fängslande berättelse om Mattecentrums mattestugor, jag vet, det låter hur tråkigt som helst men är helt fantastiskt. En sann demokrati och rättvisehandling kombinerad med en genuin och intuitivt genomsmart marknadsföringsstrategi. Johan är en så kallad Ashoka Fellow och har spridit räknestugorna i 19 städer i Sverige, och de finns också i Danmark. Över 100 000 ungdomar får hjälp med att förbättra sina kunskaper i matematik. Han har skapat en app av sin gamla formelsamling han själv hade som elev på naturprogrammet, på den tid skolan hade råd att dela ut sådana till eleverna. Appen har melllan 300 000 och 400 000 nedladdningar. Johan har skapat redaktionell uppmärksamhet för sin ideella verksamhet 400-500 gånger. Läs mer om Johan och hans projekt här: mattecentrum.se.
 
För att skapa aktivitet och engagemang i Umeå fick deltagarna spåna smarta idéer och lyfta problem som behöver lösas. Vi kom fram till att vi behöver kreativa lösningar för att förbättra chansen för ungdomar att få jobb, förbättra integrationen i Umeå, bli bäst på miljö och minska barnfattigdom. Många kontakter knöts efteråt och många höll sig kvar för att fortsätta prata trots att timmen var sen. Jag själv fick tusen nya idéer på hur vi ska jobba med entreprenörskapskursen här hos oss på Estetik och media. PUH!
 
 Ida Östensson tyckte att MammaMedia var en jobbig papparazzi...men är man Queen så får man stå ut med det! Alltså Ida!
 
Evelina Rönnbäck, ung entreprenör, hon gick ut medieprogrammet förra året och har eget företag som fotograf och föreläsare
 
 Här spånar deltagarna på problem som behöver lösas, Malin från Pondus i mitten
 
 
Suddig Per från Reach for Change
 
Fanny fikar i pausen
 
Mattekillen Johan Wendt, förlåt att jag trodde du var tråkig, och kreativa Ida
 
Representant från nystartade Drivhuset, hjälp mig med namn och att beskriva verksamheten!
 
Simon Miderfjäll, representant för Chansen en verksamhet som ska hjälpa långtidsarbetslösa till arbete
 
Är du intresserad av dess frågor läs mer på socialinnovation.se
#1 - Anita BJ

Intressant, och det har verkligen blivit krut i bilderna sedan Micke såg över kamerainställningarna! Jättefint :)

#2 - Ola från Ashoka

Hej, otroligt roligt att läsa och se ditt referat ifrån kvällen! Det var en väldigt trevlig träff som jag bär med mig som ett fint minne. Man kan följa Ashoka Skandinavien via www.twitter.com/AshokaScand eller på Facebook www.facebook.com/Ashoka.Scandinavia

Svar: Kul, tack, trevligt! Det var verkligen en mycket givande kväll och jag hoppas kunna ta med mig detta inför planerandet av entreprenörskapskursen i höst. Tack för respons och support!
MammaMedia

#3 - evelina

Nu så! Det var verkligen inspirerande och peppande! Är verkligen glad att jag for! (Även om mitt hår ser ut som en blöt höbal, haha)