Luvluddet på - Vardagslyx

 
 
Torsdag femte november känns det betydligt kallare än det varit hittills. För 23 år sedan då vår yngsta dotter var nyfödd så var det meterhöga snödrivor den här tiden. Vi släpade storasyskonen på pulka efter vagnen när vi som relativt nyblivna umeåbor tog oss fram mellan Förskolan, Öppna förskolan och Konsum på Sandbacka och Haga. I morse vände jag på trappan och knäppte i lurvfodret till kapuschongen på min lite lyxiga ACNE-jacka som jag köpte på halva reapriset på Kii i början av detta året. Med ludd i kapuschongen och sadelskydd klarar jag mig ett tag till men snart kommer mameluckerna, därefter täckbyxorna och fingerhandskarna får bytas ut mot tum-dito. Jag är redo, kom snö och skidföre, kom knarr under skorna, snöskottning och ljusare utsikter!
 
Jag som är mediekritisk och granskar reklam och varumärken är trots det mycket svag för varumärken som laddas med kvalitet och värderingar, märken som ger mig en känsla av lyx och en bärare av svensk design och representanter för "Det Svenska modeundret", där bland annat ACNE, HOPE, Filippa K och Dagmar ingår.
 
Min stora svarta ACNE-jacka ser ut som vilken allvädersjacka som helst, kanske, men jag njuter av detaljerna och känslan.Jag hade däremot inte kunnat supporta den känslan till fullpris, som jag tror var 5000 kronor. På rea 3000 kronor och jag handlade på halva reapriset!!! Det älskar jag! Det är vardagslyx! Jag har skrivit om att handla på halva reapriset på Kii här: Köpta drömmar om ett annat liv..., då blev det en vacker sommarklänning i januari, trots upparbetat motstånd mot konsumtion.