Köpta drömmar om ett annat liv - och en fredagsfräckis

Summan av lasterna sägs vara konstant. Jag har varit duktig, mycket duktig, och genomfört min reningskur i fjorton dagar. Så man kanske inte kan säga att jag är totalt karaktärslös. Men det finns en hel del att jobba med. Solja Krapu säger i en av sina fantastiska dikter: -Jag har inget att ta på mig, ta på mig, ta på mig, ta på mig, TA på MIG. Jag har absolut något att ta på mig (och någon som tar på mig). Ur ett globalt rättviseperspektiv har jag skamligt mycket i mina garderober. Jag brottas ständigt med relationen mellan yta och innehåll. Man är inte mer värd för att man har fina kläder. Man ska inte bli fast i konsumtionshysterin. Jag behöver inga nya kläder!

När jag igår var tvungen att svänga förbi stan för att få hjälp med hur man bloggar från mobilen så stod jag innan på jobbet och körde lite antishopping peptalk med mig själv. I slutet av januari finns det ju hiskeliga fällor. Halva reapriset!!! Jag vet också precis vart jag ska gå, till ställen där jag redan spanat in rätt dyra fina kläder som finns på rean så kan man bara vänta in femtio procent på reapriset och tjäna massor... Men medan jag tog på mig vinterjacka, täckbyxor, halsduk, mössa, tumvantar och satte på sadelskyddet av fårskinn så bestämde jag att jag INTE skulle göra någon avstickare, inte ens tänka tanken. Bara rakt fram till Teliabutiken och få hjälp med apparaten. Stark och karaktärsfast cyklar jag mot mitt mål, nöjd och övertygad. Vid ett övergångsställe hör jag en kvinna säga till en annan.
-Men du, vet du att det är halva reapriset på Kii?
Det är en av mina favoritbutiker. Allt motstånd är väck. Cykeln går istället raka spåret dit. Alla vinterkläder av och jag står i provrummet i en underbar klänning. Så långt borta från januari, rester, betygsättning, utvecklingssamtal, räkningar, havregrynsgröt och täckbyxor. En klänning som väcker drömmar om ett annat liv...sandaletter, bubbeldrinkar i motljus, after beach eller mingelparty. Vernissage, kindpussar och välmanikyrerade naglar. Den drömmen som tidigare hade kostat 1150 kronor gick denna januaridag att köpa för endast 425 kronor. Som en missbrukare stod jag där i provhytten och det ena argumentet efter det andra föll på plats och det var bara att gå till kassan. En blus slank med också. Nån som har nån fest på gång?




Fredagsfräckis
Strax innan jul skrev jag ett inlägg om gudomligt sex.  Efter jul fick jag höra en historia i personalrummet som kunde kopplas till mitt inlägg. Jag har en kollega som har jobbat i Norge och jag vet inte om hon hann lära känna sina arbetskamrater så särskilt väl, i alla fall inte alla. En dag satt kollegan och åt sin lunchmacka. Supersugen på att berätta en ny rolig historia hon precis hört, innan hon själv skulle glömma bort den. SÅ första bästa som kom med sitt smörgåspaket fick lyssna:
  - Det var så att en jättestor korvfabrik på grund av något tekniskt fel, en dag mitt i produktionen, exploderade. Korvarna flög allvärldens väg, ända upp till himlen flög de. En av de fabricerade korvarna hamnade på ett moln där två unga änglar höll till. Änglarna vände och vred på korven. De diskuterade och funderade, men fann ingen råd. Till slut kom de fram till att de måste uppsöka Jungfru Maria, en klok och erfaren kvinna. De flög iväg och upp i den högre himlen där den heliga kvinnan höll till.
Jungfru Maria undersökte och mumlade. Hon blev kanske lite skär i hyn och handen kanske skälvde lite. Hon sa:
- Jag vet nog inte vad detta är och kan inte ge er något bestämt svar. Men jag måste erkänna att det påminner om Den Helige Ande.

Min kollega väntade sig ett skratt som belöning för sin historia men det fick hon inte för bordsgrannen tillhörde någon sträng religiös församling där man inte skulle skratta åt sådant.

#1 - susanne på andra sidan kvarken

grattis till köpvärda inköp;



och den ser jättefin ut, klänningen,



själv måste jag skynda till min affär innan de stänger, satte undan en blus med volanger, svagt rosabeige .. skir vacker.. och jo de var femtio på femtio procent.. so a must!

#2 - Anna

#3 - Anonym

Åh det låter underbart jag tror att du behövde just den klänningen:) duktiga du! Fin final på kuren kram kram

#4 - Anita BJ

Åh, wow Cicci! Vilket köp! Tur att du faller för nån shoppinglast då och då ;)

#5 - Erika

Den var fantastiskt fin! Nästan så att det sved till lite i shoppinghjärtat och jag tänkte 'jäklar att man inte haffat sig en sån i tid' MEN den var helt klart i dina färger. Väl shoppat!



Sen tänkte jag tacka för tulpanen på min namnsdag, vilket jag glömt. Så: Tack :)



Måste tillägga att jag är ett stort fan av dina fräckisar -med bilder blir dom ännu roligare!

#6 - Catarina

Ja vilken glädje...jag hann med att åka förbi Kii i måndags efter träningen...kl var 19.50 när jag kom in men hann ändå komma ut med två plagg. Nöjd. En jacka/tröja nedsatt från 1600 till 400!