Genuspaketet igen

 
 
Dags igen för ett kort pass om manligt och kvinnligt i medierna, om hur det påverkar vår identitet, våra köpvanor och vår ekonomi. Dags igen för några av mina återkommande källor; Stephan  Mendel Enk, Karin Ekman, Genusfotografen och Machofabriken. Enk och Machofabriken menar dessutom att de mansbidler som skapas i medierna är en av anledningarna till att vi har ett samhälle som belönar och bevarar våld som ett viktigt manligt karaktärsuttryck. 
 
Jag frågade igår i klassen om de var less på att prata genus, om de hade jobbat med det sedan mellanstadiet, om de analyserat reklam, tv och film utifrån könsroller. Bara EN verkade ha gjort det! De andra sa att de kände igen litegrann från kursen Medieproduktion i fjol med MIG!
 
Man har lyft MIK (Medie- och informationskunnighet) som en nyckelkompetens för att klara av att leva i och bevara ett demokratiskt samhälle men man förväntar sig att ALLA, NÅGON, eller INGEN ska ta hand om det. Man tänker sig att bara man går några dagars fortbildning på Mediacenter så är saken biff, men så är det inte. Alla lärare har fullt upp med att klara av att genomföra sina kursplaner ändå, säkra kunskapskraven något så när och dessutom hinna dokumentera dem. NEJ, det behövs mediekunskap och mediepedagoger ut till alla skolor! Alla elever behöver lära sig hur propaganda ser ut till exempel och hur det fungerar.