Topp tio Berlin våren 2014

 
Kollage från Berlin 
 
Topp tio, utan inbördes ordning
 
Att hyra cyklar och susa fram genom stadsdelarna, längs Spree och genom Tiergarten
Att bada och basta på Thermenbad
Att ramla över den fantastiska Ai Weiweiutställningen på Walter Gropius Bau
Att ta del av den skrämmande nutidshistorien med kriget, nazismen, muren och återföreningen som hela tiden är närvarande i staden genom alla muséer och minnesmonument
Att bo i Prenzlauer Berg och ha trevligt resesällskap
Att upptäcka jazzklubben B plan
Att åka tunnelbana, spårvagn och S-bahn med Berlin Welcomecard
Att äta och dricka gott på kvällarna i Prenzlauer Berg
Att bara vara, promenera omkring och njuta av berlinarnas vardagsliv, alla är vänliga
Att se Carmen på Deutche Oper
 
 
Suveränt att köpa Berlin kortet redan på flygplatsen så kan man åka med alla tåg, spårvagnar, bussar och tunnelbanor
 
 
 
Med Berlinkortet har man dessutom bra rabatter på ställen man verkligen vill besöka och en del restaturanger
 
 
Utsikt från vår balkong över Örtisarnas balkong
 

Det var kul med Catarina och Hans som resesällskap. De är världsvana, har rest mycket och har ett jäkla tempo och det är härligt när man är flera som kommer med förslag och idéer. Att läsa kartan alla fyra är dock inte att rekommendera. Ibland pekades det åt fyra helt olika håll.
 
Ibland kunde sällskapet verka lite osällskapligt men det är väl tidens trend. Här på Oderkeller på Oderberg Strasse
 
Skulle gärna se utställningen en gång till 
 
 
Thermenbad i över tre timmar var helt underbart, minst åtta bastur i alla möjliga varianter, ännu fler pooler
 
 
Här fick man vinka till grannarna när man klev ner i bara mässingen; hej hej, här är jag!
 
 
Omklädninsavdelningarna var separata för damer och herrar, baddräkterna förblev torra. Det var ett sinnrikt och enkelt kedjelås för skåpnyckeln av ett material som inte belv hett i bastun
 

För att avnjuta en måltid eller en öl i baren var man tvungen att ha badrock, egen medhavd eller hyrd. Det var journalisten Jan Mosanders Berlinbok, Berlin krutrök, murbruk och delikatessdiskar, som tipsade mig om Thermenbad.
 
Folder om badet
 
 Prislista med mera
 
 
 Att bara strosa runt och upptäcka gårdar man blir nyfiken på...
 
...och ta sig tid att gå dit och undersöka
 
 
Njuta folkliv i korsningen Oderberg Strasse Kastanien Allé 
 
 
 
Monument på Judiska museet som ska fånga obehagskänslan och otryggheten under kriget 
 
Tidigt på morgonen precis när de öppnade hyrde vi våra fina Berlincyklar 10 euro för en hel dag
 
 
 Här har vi parkerat cyklarna för att ta del av murmonumenten på Bernauer Strasse
 
 
Här ska vi precis cykla igenom Brandenburger tour, jag fotar och cyklar samtidigt, en del bilder blev väldigt suddiga
 
 
 
 Med på resan förutom Jan Mosanders bok hade jag också Carl-Johan Vallgrens Berlin på 8 kapitel, den försökte jag läsa när jag kom hem sent på kvällarna men jag minns inte mycket av det. Zweigbergs Än klappar hjärtan sträckläste jag när jag kommit hem till Umeå igen.
 
 
Nu får det vara slutbloggat om Berlin för denna gång, men hör gärna av er med tips om ni har några. Jag har typ tusen bilder till med de får väl sväva omkring i datorvärlden i lugn och ro.
#1 - paul

Cissi
Kul med många fina bilder från Berlin. Jag har bestämt att jag också skall åka dit. Jag har ju inte så långt avstånd, liks.
I bilden med de "osällskapliga" har du verkligen fångat nutiden!
Kram

Svar: Gör det! Och cykla, det var super!
MammaMedia