Kommunikation för förståelse och vidgat perspektiv

Den här affischen utanför Göteborgs Konstmuseum fångade mitt intresse
 

Jag har suttit och sammanställt massa fakta och bildmaterial till olika genomgångar i mina kurser. Affischen ovan tyckte jag var ett spännande exempel att utgå ifrån. Det är ett spännande och ovanligt perspektiv på ämnet våldtäkt. För det första så handlar det inte om att kvinnan/tjejen är ett offer, fokus läggs på mannen. Men mannen/killen framställs inte heller som en brutal förövare utan kanske lite som ett aningslöst offer för okunskap och konventioner. Fast på ett sätt görs det ganska öppet och respektfullt. Om man inte är van att prata om känslor och sexualitet så kan det vara svårt att veta vad som gäller. Om det finns gruppnormer och värderingar som hyllar hora-madonnasynen eller den form av våldtäktsromantisering som tyvärr finns i en del film och nöjesutbud, så kan de sunda handlingsmönstrena komma på skam. Ett nej är alltid ett nej, är kanske inte alltid den tolkning som förmedlas. Naturligtvis BORDE alla ta det för självklart!
 
När man pratar om kommunikationsmodeller så är ju sändaren väsentlig, vem är det och vad har hen för avsikter? Den här verkade anonym så jag tog upp jakten för att spåra källan. Genom att googla på "Fem tips för att undvika våldtäkt" så fann jag massor av bloggar som kommenterat affischen som varit uppsatt på flera andra ställen i Göteborg också. Till slut hamnade jag på Wordpressbloggen Fitt for fight och via den kom jag också till en intervju med upphovsmannen konstnären Max Andersson, läs intervjun här. 
 
Jag blev så glad och kände mig liksom aktuell och som en kommunikationsdetektiv! Sen blev jag besviken när jag insåg hur sent jag upptäckt detta, innlägget med intervjun skrevs i mars...2012!!!
 
Nåväl, intressant exempel på kommunikation är det i vilket fall OCH affischen satt uppe förra helgen, LIX! 
Kommentera gärna hur ni uppfattar budskapet!