Du kan amma här

Denna morgon börja INTE bra. Jag hör på P1 som vanligt, dricker mitt gröna te och slölyssnar på nyheterna. En av toppnyheterna är om att Sensus och amningshjälpen i Falun har gjort en egen variant at Gagnam Style för att inspirera och stötta nyblivna och blivande föräldrar i att våga och kunna ge sina barn mat när de är hungriga. Det visar sig att filmen får en enorm spridning. Kul kan man tycka, det är ju det man vill när man kommunicerar ut ett viktigt budskap. Men nej, det visar sig att näthatarna vaknar och genast är beredda med våld och hot. Dessvärre gör P1 genast misstaget, tycker jag, att ge hatarna rätt och de kopplar in Magdalena Ribbing som minsann tycker att man bör visa hänsyn, vara diskret och gärna stanna hemma. Hon har själv aldrig sett någon amma till exempel på Nobelfesten. Vem f-n har ens varit på Nobelfesten? Jag tycker att detta är ett exempel på hur kvinnokroppen sexualiseras. Ett inte alltför ovanligt argument mot offentlig amning är att, Ja men hur skulle det se ut om jag slängde upp kuken på en restaurang? Som om kuken på något sätt kunde stilla barnets gråt och bota hungern. De som störs av att se en kvinna amma sitt barn måsta ta tag i den biten. Det handlar inte om sex. Jag känner att det är ett budskap till kvinnor att de ska stanna hemma och att den kvinnliga kroppen är ett problem. 
 
Har någon sett Plura härja runt i köket med bar överkropp? Vilken funktion har hans nakenhet? På vilket sätt hyllas eller hatas han? Magdalena Ribbing hänvisar till det stackars barnets integritet! Ett hungrigt barn på bussen, i parken, på caféet eller biblioteket som får mat,värme och trygghet. Jag tror inte att barnets instinkt säger att - Nu känner jag mig allt lite kränkt! Läs mer här.
 
 
 
Roligt, varmt och vänligt budskap med tanke att stärka föräldrar
 
Jag har ju nyss läst ut Maria Svelands bok Hatet och gör naturligtvis kopplingar till det hon skriver, om positioner som flyttas fram, om antifeminsiter och islamofober som får formulera frågorna på dagordningen. Ett exempel är när man i en TV-debatt har rubriken, Hur mycket invandring tål Sverige? Om man ställer frågan Hur mycket rasism tål Sverige i dag, får diskussionen en annan inriktning.
 
Mycket intressant och för övrigt oerhört snyggt formgiven bok 
 
Någon sa till mig, att man kan inte tolka allt utifrån genus och kön, man kan inte låta sig påverkas bara av att man läser Maria Sveland, Nina Björk eller Fanny Ambjörnsson. Men jag kan svara att det är inte allt jag tar till mig, jag läser DN, VK, Femina, Damernas Värld, M-Magasin, Resumé, jag ser på TV, lyssnar på radio, ser massa filmer och teveprogram, så nog får jag en annan bild också. Jag kan tycka att det inte är problemet att den starka fria kvinnan är överrepresenterad. Det är däremot ett problem att feminismen uppfattas som ett hot istället för som en möjlighet. 
 
FN:s speciellarapportör om kvinnovåld Yakin Ertürk visar att det är en backlash mot kvinnor ur ett globalt perspektiv. Kriget mot kvinnor och flickor är den konflikt som skördar flest offer i världen, 1,5-3 miljoner dödas på grund av sitt kön, då är selektiva aborter och misshandel inräknat. De starka religiösa högerkrafterna i EU och USA har påverkat biståndet för familjeplanering och abort. Sedan 90-talet har biståndet till familjeplanering halverats vilket får till följd att tusen kvinnor per dag dör av osäkra aborter och bristande mödravård. Detta kan och bör man uppröras över, inte att kvinnor ammar sina barn offentligt.
 
Vita kränkta män skyller sina tillkortakommanden och personliga förluster på invandrare och kvinnor och de låter sitt hat spridas ofta anonymt via nätet. BURR!
 
Nu har jag fått en ny bok av kollegan Paul, vi får väl se hur upprörd jag blir över den. Läs trådar och kommentarer själv, hinner inte sammanfatta mer.
 
 
 
Lägg gärna ut bilder på Twitter, Facebook eller Instagram där du ammar eller flaskmatar ditt barn och  hashtagga #dukanammahär eller #dukanflaskmatahär
 
PUH! Jag är helt slut! 
#1 - paul

Cissi

Bra rutet (rutit?) Du har helt rätt att amma här där eller överallt är ingen fråga och absolut inget som Magdalena Ribbing ens behöver ha en åsikt om. Är barnet hungrigt? Amma det så klart!
Mycket nöje, nä det kan man inte säga om "Skrivbordskrigarna" det är alltför sorgligt det som behandlas i denna bok. Dessutom rekommenderas Lisa Bjurwalds andra bok "Europas skam" om högerextremismen i Europa om du vill bli riktigt deprimerad, eller arg och stridslysten. Ibland känns det som om vi har ett nytt 1930-tal alldeles runt hörnet.

#2 - Anonym

Att amma borde vara en självklarhet och samtalsämnet har varit hett ämne i media senaste tiden här i Dalarna, både före och efter videon kom ut.

För drygt ett halvår sedan började en mamma amma på Mc Donald's i Borlänge där hon bemöttes av en personal som skrek:
Citat: "sådant där äckel håller vi inte på med här. Det är stötande för andra gäster".

Ett enligt mig vidrigt uttalande med som i sin tur ledde till en manifestation på samma restaurang där föräldrar samlades för att ge sina barn mat. http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.5597687-mammor-ordnade-massamning-pa-kupolen

Det borde vara lika självklart för barnen att få mat som för Mc Donald's som för andra vuxna att käka en hamburgare!

#3 - Anonym

Att amma borde vara en självklarhet och samtalsämnet har varit hett ämne i media senaste tiden här i Dalarna, både före och efter videon kom ut.

För drygt ett halvår sedan började en mamma amma på Mc Donald's i Borlänge där hon bemöttes av en personal som skrek:
Citat: "sådant där äckel håller vi inte på med här. Det är stötande för andra gäster".

Ett enligt mig vidrigt uttalande med som i sin tur ledde till en manifestation på samma restaurang där föräldrar samlades för att ge sina barn mat. http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.5597687-mammor-ordnade-massamning-pa-kupolen

Det borde vara lika självklart för barnen att få mat som för Mc Donald's som för andra vuxna att käka en hamburgare!

#4 - Maria

Att amma borde vara en självklarhet och samtalsämnet har varit hett ämne i media senaste tiden här i Dalarna, både före och efter videon kom ut.

För drygt ett halvår sedan började en mamma amma på Mc Donald's i Borlänge där hon bemöttes av en personal som skrek:
Citat: "sådant där äckel håller vi inte på med här. Det är stötande för andra gäster".

Ett enligt mig vidrigt uttalande med som i sin tur ledde till en manifestation på samma restaurang där föräldrar samlades för att ge sina barn mat. http://www.dt.se/nyheter/borlange/1.5597687-mammor-ordnade-massamning-pa-kupolen

Det borde vara lika självklart för barnen att få mat som för Mc Donald's som för andra vuxna att käka en hamburgare!