Jonas Hassem Khemiri på Midgård

 
 
Valhalla är fullsatt av elever när Jonas Hassem Khemiri  i två omgångar pratar om hur det är att vara författare, hur han bestämde sig för att våga stå för det samt om språkets betydelse  (på hemsidan jag länkat till här ovan, finns massor av information om både böcker, drama och länkar till TV-inslag och projekt). Jonas slog igenom med boken Ett öga rött som också filmatiserats. Uppföljaren heter Montecore och han är nu aktuell med Jag ringer mina bröder. Våra elever har främst läst hans noveller inför besöket. Han berättar om sitt dagboksskrivande och en oerhört pinsam historia om när han på väg från lunchen till skolan skulle försöka imponera på en brud och råkade gå rakt in i ett fönster med pannan, när han skulle se om hon var där, inne på caféet, och det var hon, precis där han stötte pannan i fönstret. Han hade länge planerat sin gångstil och sin coola knyck på nacken den dag hon skulle se honom genom fönstret. Svårt att göra en snygg och cool sorti därifrån och svårt att göra ett andra, bättre första intryck. Too late! Den dagens skrev han i sin dagbok. - Inget särskilt hände på vägen från lunchen till skolan." Man kan ljuga bra både för sig själv och andra genom vad man väljer att skriva och berätta.
 
Han berättar också om hur språket hjälper till att förstärka den syn vi har på " vi och dom" och ger fina exempel på hur han själv uppfattats som "dom" eftersom hans pappa kommer från Tunisien. Pappan sa förövrigt till honom redan när Jonas var liten att-:   ALLA ÄR RASISTER, utom jag.
 
Oerhört charmig, begåvad och engagerande och med en skön kommunikation och respekt för eleverna gjorde herr Khemiri denna timme till en minnesvärd stund och förhoppningsvis blev en del ungdomar mer sugna på att läsa, skriva och följa sina drömmar. För det är många som tycker om att skriva.
 
Iphonebilder blev det eftersom jag inte hade planerat att ta del av denna gästföreläsning, jag bara slank in där efter lunchen istället för att gå och bråka med Photoshopkursen. Och det var VÄRT!!!
 
 
Magiska möten mellan elever och författare
 
Jag köpte hans senaste bok, Jag ringer mina bröder och fick den signerad.
 
I oktober månads nummer av King finns ett långt reportage med och om Khemiri och det är väldigt mycket finare bilder som Jesper Brandt har tagit. 
 
 
 
 
 
 
#1 - Micke E

Du är duktig på att skriva och jag sakar er så mycket att de är lite jobbigt att komma förbi........

Svar: Hur har du det då? Du må tro att det är tufft att ha hela Digigänget på bara två lärare. Men du kan ju se att jag iaf har lärt mig göra röda ramar i photoshop;) Tack, kära du, det är allt lite tråkigare här utan dig. KRAM, Kom förbi vetjja och berätta vad du gör och se om vi kan göra nåt ihop!
MammaMedia

#2 - Paul

Cissi
Cool att du hittade reportaget jag har varit på väg bort till ditt skrivbord med det nu några dagar men alltid lyckats glömma vad var det som jag skulle komma ihåg att inte glömma, typ...
Shit att jag missade Jonas föreläsning.
Och nu får jag väl aldrig mera någon chans näe nu börjar jag snart "böla"
(Det är skånska och betyder gråta)