Stockholm och foto i fokus


Anita, jag, Erik, Maja och Micke

Så här glada och förväntansfulla är vi kollegor inför vår tripp till Stockholm för att titta på slututställningarna på Konstfack, Beckmans, Berghs och Forsbergs. Som präktiga pensionärer är vi ute i mycket god tid så vi hinner fika på Umeå City Airport. Men sen ska vi röja, åtminstone litegrann, tror vi.


Jag ska försöka lära mig bli en bättre fotograf, så både Anita och jag har lånat med oss varsin Canon systemkamera från skolan. Testar här på Micke, bländare, ISO, tid och herregud vad krångligt och spännande


Christoffer från MP3B ska också till storstaden, han har vårpimpat sina favvoskor med blå skosnören


På plats, i Stockholm, möts vi av strålande sol, fullsatta uteserveringar och sommarklädsel


Favoritmuseet Fotografiska

Vi går länge och tittar på de tre aktuella utställningarna på Fotografiska. Först André Kertész, ungrare som sedan bott och verkat i både Paris och New York. Han var en mästare på komposition och att fånga det mänskliga i vardagen. Han är känd som utvecklare av det essäistiska fotoreportaget och han använde vinklar och utsnitt som då var helt nyskapande. Jag blir supersugen på at fotografera av att se hans mästerliga bilder. Steve Schapiro, dokumentärfotograf för Life, Look, Times och Newsweek under 60-talet i New York har blivit mest känd för sina bilder på den tidens kändisar, Muhammad Ali, David Bowie och Andy Warhol till exempel, men också för sin dokumentation av filminspelningen av Gudfadern och Taxi Driver.


Stillbild från Taxi Driver



Första våningen var hängd med en stor separatutställning av Helena Blomqvist född 1975, utbildad på Fotohögskolan i Göteborg. Hon jobbar med iscensättningar, modeller, dockor och riktiga personer ihopmonterade till drömska sago- eller skräckillustrationer. De första jag ser tycker jag är överbelamrade och fula, men efter att tag finner jag de bilder som för mig är de mest spännande på hela museet denna gång. Det är bilder från upptäcktsresor, jaktscener, bestigningar med mera, gamla klassiska fotografier där män varit huvudpersoner. Blomqvist har gjort om dem och satt in kvinnor i bilderna i stället och det blir superläckert, spännande och med en estetik som passar mig perfekt.


Helena Blomqvist


Anita Blomkvist Johansson och jag i en fotoduell, se hennes bilder i hennes blogg, följ länken


Och så några varv i shoppen. jag vill ha boken med Helen Levitts bilder. den kostar 560 kronor och är ganska tung, så det får vänta, kanske nästa gång, titta på hennes bilder
här.


Micke Rutberg, vår egen kände fotografs bilder kan du se
här.

Lunch på Fotografiska, dyrt men lyxigt gott. Fotoutställning på Galleri Kontrast och efter det blir det middag och mys på Pelikan, åxå på Söder. Återkommer med mer Stockholm, utställningar och om hur vi aldrig orkar festa till, vi vill bara gå och lägga oss hela tiden. Nu ska jag dricka kvällste och bearbeta den arbetsskygga latmasken som tagit ett gigantiskt skamgrepp kring hela mig. Åhhhh, giv mig styrka att orka sätta betyg, lyssna engagerat på redovisningar och planera för framtida lektioner och projekt, PUH!