Projektpresentation plats på scen


Uppvärmning inför torsdagens projektredovisning till Kentas "Just idag är jag stark" och annan peppande musik

Vi har bestämt att alla treor ska redovisa sina projektarbeten för varandra och för våra ettor och tvåor. Det är en tuff match särskilt när vi vet att bland topp tre placeringarna vad folk är rädda för kommer att prata inför publik. Men vi vill att det goda exemplet ska råda, att det ska skapa inspiration och visioner inför framtiden. Dessutom är det intressant och kul för treorna att se vad kursarna har hållit på med det senaste året.

Vi jobbar hårt för att få en positiv, peppande publik. Det är en förutsättning för att man ska våga bjuda på sig och sitt arbete. Här kommer några exempel på fantastiska arbeten som presenterades. Evelina Holmberg har gjort en parodi på Svenska Hollywoodfruar som ska hylla den rejäla norrländska kvinnan. Programmet heter Norrländska Fruntimmer det ligger på Youtube och har över tvåtusen visningar. Det är sjukt bra, roligt, genomarbetat och följer förlagan på ett ironiskt sätt. Se hela filmen här:





Så här såg det ut när Evelina redovisade

Inför starten peppar vi igång publiken och jag är ganska pinsam så slipper eleverna känna sig så generade över sig själva.


Här jobbar jag hårt med publikstöd för dagen klädd i en av mina finaste vintageklänningar


Desirée Fjellstedt har tolkat det brittiska konstnärskolektivet
Le Gun på sitt vis


Cornelia Andersson har fotat kvinnliga modeller i manliga poser och manliga modeller i kvinnliga poser och dessutom har hon gjort En fotobok om genus som heter Human. En bok som jag hoppas kunna använda i undervisningen så småningom.


Paula Sundkvist har undersökt  och utvecklat sin roll som projektledare för sin fotoklubb


Cecilia, Amanda och Fanny i Queens of Norrland har synts mycket i media och kommer förhoppningsvis att synas ännu mer när deras bok om kvinnliga förebilder släpps



De har i samarbete med Ida Östensson och Crossing Boarders lyckats finasiera ett drömprojekt, gå in och läs mer om Queens of Norrland på hemsidan och om Ida och Crossing Boarders också.




Rektor Fredrik Lindmark är med och tar tid på elevernas redovisningar, de har tre minuter på sig.

Under redovisningen fick vi ta del av en del oerhört starka berättelser. Emma Lundgren som har gjort ett material till stöd för syskon till barn som har cancer utifrån sina egna erfarenheter. Maria Lindskog har skrivit en bok som heter Kallt i hörnet som handlar om hennes erfarenhet av att vara mobbad under högstadiet. Hon gick upp stark och självklar men när hon skulle berätta, kom minnena tillbaka och det blev tufft, men med en tyst och snäll publik, och viljan att ändå berätta detta, så kom hon igen och ingen tvivlade på att detta är ett viktigt projektarbete och vilken seger det kan vara att känna att det bär. Det är riktiga, livsviktiga berättelser som är en av mediernas centrala syfte, oavsett om vi tar del av dem som TV-serier, böcker , filmer eller som ett av mina favoriter, Radiopsykologen i P1.

Jag har nu bara lyft ett fåtal elevers arbeten och jag har tidigare fått en kommentar om jag inte är rädd för att man ska tänka och tycka att jag favoriserar. Delvis är urvalet här beroende på de bilder kollegan Paul Grahn tog under redovisningen och delvis utifrån vad jag känner för att lyfta fram just idag, med risk för att någon känner sig bortglömd. Alla kära goda MP3:or var i alla fall med och skapade den sköna stämningen och det är helt otroligt att dom ska sluta snart!!! Hur ska vi stå ut? Hur ska vi orka lära känna nya? Tack och lycka till! Det kommer nog ett till inslag om treorna i samband med deras slututstälning som har vernissage den 22 maj.

Det är som sagt min kollega Paul Grahn som har fotograferat
#1 - Molly

Hej Cissi!

Kul att hittat din blogg och se hur duktiga alla medie-elever är 2012! Jag vill minnas att våra projektarbetesredovisningar inte var lika snyggt presenterade. Sjukt duktiga verkar alla vara!

Häslningar Molly (class of -03)!

#2 - Anonym

Ha ha vad kul Molly! Molly med moppen!Vad gör du nuförtiden?