Entreprenörskap 3

Ekonomer, näringslivsutvecklare och politiker sliter sitt hår i förtvivlan över att Sverige har så få nya uppfinnare. Vi tycks länge ha levt på gamla fantastiska meriter såsom tändstickan, kullagret, tetraförpackningen, datormusen, ja listan kan göras lång över innovativa upfinningar som förändrat och förbättrat världen, som sett dagens ljus i lilla Sverige.

För att komma på nya saker så måste man våga misslyckas, tänka fel och göra om. Man måste arbeta med fantasi och kreativitet och själv få prova på utan krav på att kunna bedömas utifrån en bedömningsmall om vad som är rätt och fel. Vi har idag en skolpolitik som gör allt för att detta inte ska kunna hända. En räddhågsen pedagogik med teoretiska kunskaper i fokus. Man minskar de estetiska ämnena i grundskolan och har genom GY2011 tagit bort dem helt och hållet som obligatoriska val på gymnasiet ( om man inte väljer ett program där det ingår).


Här får Anita Blomkvist Johansson representera den kreativa människan som genom fantasi och konst får nya impulser och tanketrådar. Bilden är från Konsthallen i Göteborgs utställning Konst+Aktivism-get activated.

Jag deltog i Estetkongressen i Göteborg förra helgen. Där lyssnade vi bland annat på idéhistorikern Sven-Erik Liedman som bland annat har skrivit boken Hets! ( Läs Thentes recension i DN).Han sa, att fantasi och minne är kunskapens viktigaste tillgångar. Minnets betydelse tvekar ingen om men fantasin är ofta bortglömd. Både fantasi och minne måste tränas. Fantasin är viktig både för det abstrakta tänkandet och för inlevelseförmågan. Han sa också att all kunskap börjar med lek. I konsten finns alltid ett lekinslag, liksom i forskningen. Det bör finnas ett lekmoment i varje verksamhet, särskilt om man vill komma på något nytt, något som bryter mot vad som tidigare ansetts som rätt. Liedman menar att dagens utbildningspolitik kan jämföras med ett motorvägsideal där så många som möjligt ska ta sig från ett ställe till ett annat så snabbt och effektivt som möjligt, när det istället är så att kunskapens vägar är omvägar. Kör fel och du kan upptäcka en by du aldrig annars skulle se, en sjö, en spännande loppmarknad. Du kanske till och med kan upptäcka att du måste byta slutdestination på grund av de upptäckter du gör på dina omvägar. Konsten och de estetiska lärprocesserna måste få finnas i mycket större utsträckning i skolan idag. Det behövs delvis utifrån ett demokratiperspektiv, alla barn och ungdomar behöver träna sin yttrandefrihet genom de estetiska ämnenas uttrycksförmåga. Tilläxtargumentet är också viktigt, kreativitet skapar tillväxt i arbetslivet. Livsvärldsargumentet för esteiska ämnen i skolan handlar om att barn och ungdomar genom kreativitet och estetiska ämnen får jobba med existensiella frågor kring identitet och roll i samhället.
Vem ska föra fram denna forskning till våra skolpolitiker så att de förstår? Det känns som att det måste komma från hjärnforskare och ekonomer för att det ska nå fram. Vi lärare i estetiska ämnen ropar bara i egen sak, rädda om vårt eget jobb och våra egna timmar. Sven -Erik Liedman tyckte att vi lärare är för tysta. Det är ju bland annat vi som har kunskapen om våra ämnen och dess betydelse för Sveriges ungdomar, för att skapa mening, lust och kunskap. Vi måste höja våra röster! Vi måste kravla oss upp ur administrationsträsket och protestera.

Kursen entreprenörskap ska rädda Sveriges framtid. Det är det halmstrå man nu framhåller och måtte det nu göra så att våra elever får utlopp för kreativitet och uppfinnarlusta. Vänta bara...hoppsan, det är visst bara ekonomilärare som är behöriga att undervisa och sätta betyg i denna kurs. Ursäkta mig om jag har fördomar, men är ekonomiläraren känd för att uppmana eleverna att göra fel, använda kreativitet, konst och galenskap för att skapa sin balansräkning? Kretiva ekonomilärare skicka gärna ilskna kommentarer, det gör mig glad.


Det här är också från Konsthallen och det rum i utställningen Konst+Aktivism som har materialet textil, de andra rummen har materialen text och tejp. Här handlar det om att själva vara med och skapa nytt, bygga vidare och vara delaktiga i att själva skapa konst, ta plats och göra sin röst hörd. Flickorna var helt absorberade av att brodera på möblerna. Jag upptäckte först nu pappan som sitter i mitten och kanske längtar hem efter soffan därhemma.
#1 - Anita BJ

Där satt den och där fick dom!

#2 - Gunilla

Intressant som vanligt Cissi , men alla behöriga lärare är behöriga att hålla kursen och sätta betyg. Däremot kursen entreprenörskap och företagande, där stämmer det du skrev om ekonomilärare.

Jag vill inte skicka någon ilsken kommentar, trots att jag är ekonomilärare. Om vi skulle börja med kreativ bokföring och liknande så skulle det nog inte bli så populärt ..... men på många andra moment finns det utrymme för kreativitet och fantasi!!

Från en ekonomilärare :)

#3 - Anonym

Underbart med en komentar från en initierad. Det var Sverker Zadig på estetkongresen som sa att det bara var ekonomilärare som var behöriga. Jag tänkte verkligen, oh shit, hur ska det gå här på Midgård? För att eleverna ska känna sig kompetenta och redo för eget företagande krävs verligen en lycklig och kreativ kombination av ekonomi, struktur samt galenskap, mod och drivkraft att förverkliga sina idéer.