Informationskampanj

Nu är det dags igen för Midgårdsskolans elever att göra ett skarpt uppdrag. En kampanj vars mål är att Västerbottens Läns Gymnasieungdomar ska vara tobaksfria. I fredags var jag på möte i Landstingshuset och smidde planer med andra engagerade i det tobaksförebyggande arbetet i länet. Vi på Medieprogrammet på Midgårdsskolan har samarbetat med landstinget flera gånger förut, men vi har också haft andra externa beställare; Brottsförebyggande Rådet, Non Fighting Generation och Umeå Kommuns Ungdomsombud. I år är det eleverna i årskurs 3 som ska få göra jobbet. De som läser text C och mediekommunikation B ska få vara projektledare och copy writers. De ska sedan sättas ihop med grafiska formgivare och fotografer.
När vi inledde samarbetet med Landstinget typ 1995 så var jag fortfarande feströkare, GULP! Men efter ett par års kampanjande blev det inte hållbart och det känns ju skönt. Jag har kanske andra laster. Summan sägs ju vara konstant.
Eleverna kommer att presentera sina olika förslag och sedan kommer en jury, på plats, där och då, utse den kampanj som beställaren vill jobba vidare med och som sedan ska ut till hela Västerbotten. Här kommer delar av ett par gamla kampanjer.



En affisch



Utsidan av en folder



Insidan av samma folder



Ett annat år såg vinnarkampanjen ut så här



Så här


Här är ett vykort som skickades ut till målgruppen



Här är Maria Nilsson, filosofie doktor i epidemiologi och global hälsa, Malin Lindberg, inspiratör för arbetet mot tobak, samt Ywonne Wiklund som är den på Landstinget som står som beställare.



Här finns förutom tidigare nämnda, Anna-Lena Fernberg, en engagerad skolsköterska från Skellefteå, Midgårdsskolans egen Astrid Bylund, Li Wikander, barnmorska på Ungdomsmottagningen och Elisabeth Öberg Karlsson, lungläkare och medicinskt bollplank för det tobakspreventiva arbetet.



Här har jag skissat upp riktlinerna för arbetet med kampanjen. Nu kör vi!!!! Det ska bli skoj!

På väg ut ur Landstingshuset tappade jag bort mig lite och hamnade i en återvändsgränd. Förvirrad fick jag vända mig om och framför mina ögon låg då en hel bunt med små foldrar som ropade till mig, om hur man ska räkna glas, hur mycket alkohol man dricker. Fredag efter lunch var detta och min fredagsfeeling fick sig en lite knäck...summan av lasterna...jag snusar inte och röker inte, men jag vill ha mitt fredagsvin ifred. LIX!!