Guldfisk på kompetensutveckling





Eleverna har höstlov, eller heter det kanske halloweenlov nuförtiden? Vi lärare ska kompetensutvecklas i tre dagar. Vi törstar, som läskpapper efter påfyllning. Vi är som hungriga fågelungar med krav på omedelbar behovstillfredsställelse. Anita B Johansson, The Queen of grafisk kommunikation, har tagit på sig att hålla kurs för sina kollegor i Adobe Illustrator. Hon är väl förberedd och utrustad med ett gudomligt tålamod, trots att hon inte får ett öre betalt. Jag lider av en kombination av mycket dålig självkänsla när det kommer till datorer och en vilja av att det ska bli fint med en gång. Jag blir värsta, jobbiga eleven. När jag inte förstår svär och skriker jag. När JAG förstår men någon annan INTE, suckar jag och tycker väl att det borde man ju ha förstått. Anita tar om, och tar om. 

Mitt i ett intensivt arbete med guldfiskar, som ska kalkeras, sprejas, tonas med mera, undrar jag om jag möjligtvis har klippt ut min egen hjärna och lyckats montera in en guldfisks dito i min egen fysiska hårddisk. Jag ropar på hjälp för sjuttioelfte gången, varpå Anita milt (kanske kan man ana någon återhåller desperation i kroppsspråket) får fram:
-Vad är det Filip?
Då förstår jag på vilken nivå jag befinner mig. Hennes son Filip fyller snart tre år. Å andra sidan förstår jag att jag är smartare än en guldfisk. Dom lyckades jag till slut samla ihop till ett litet stim.



En liten samling buteljer och glas har jag också lyckats framställa. Önskar bara att min hjärna kunde komma ihåg hur jag gjorde. Jag skulle kunna ägna ett år till att lära mig mer. Jag vet såväl hur jag vill att det ska se ut men har så många luckor. Illustrator, Photoshop och Indesign. Tack för kursen!

#1 - Anita BJ

Hahaha! Din goa dåre! (obs, ej det göteborska "goa") Du kan mycket mer än du tror. Fasen vad fina bilderna blev i din gröna blogg :)