Badar bort betygshetsen

Om nu förra inlägget var upprört och snudd på aggresivt (Döddstraffssupporter på Nazarethkonsert) så handlar detta mer om harmoni.

Min man och jag har firat den första sommardagen med sillmidddag på verandan. Sedan har vi cyklat runt Nydalasjön och begått badpremiär. Helt underbart helande harmoniskt. Varmt i luften och förvånande varmt i vattnet. Tänker inte doppa huvudet, nytvättat och rätt juste stylat hår som kan funka en dag till eller två. Men badupplevelsen blir så mycket sämre så jag skiter i styling och stil och njuter i fulla drag av ett fullkomligt bad.

I morgon ska treornas betyg skrivas in. Det kan tänkas att en del elever har curlande föräldrar. Vi är en del lärare som också kan ställa upp i curlingVM. Vi jagar och ringer och letar. Vi söker efter möjligheter att ge eleverna högre betyg eller kanske ett betyg över huvud taget. En del elever är helt sönderstressade av betygshets och press. Men jag har också en historia från verkliga livet som ger ett annat perspektiv.

En kollegas syster som hört mycket om hur tufft eleverna har det i trean frågade ett gäng blivande studenter om hur det var. Hon tänkte på alla inlämningsuppgifter, prov, betygssamtal och kursbetyg. De tillfrågade tjejerna svarade i mun på varandra att, ja, det var otroligt mycket. Det var så himla mycke fester. Bal, studentfest, privata fester och grillpicknickar. Ja, åså hade man fullt upp med outfit till alla dessa tillställningar också.

Eller tänk på alla stackars treor som inte kunnat lämna in eller missat vad som skulle göras eftersom de har varit i Turkiet, på Cypern eller kanske i Bulgarien...på skoltid...

Nej just ja, jag är ju harmonisk nu, ska inte vara ironisk eller jaga upp mig.


Harmonisk efter premiärdopp


Per permiärbadar också
#1 - Anita

Ge dem vad de tål bara! :)

#2 - Per

Ja, det var en ljuvlig kväll! Nu vill man hålla fast tiden...och suga värmen ur varje sekund i denna underbara sommarvärme :-)