BlondinBella och öppet hus

Jag har varit på Noliamässans utbildningsmässa idag. Utbildning och framtid. Våra elever har jobbat med den grafiska profilen, affischer och broschyrer. På mässan var BlondinBella, Isabella Löwengrip, en av huvudattraktionerna. Vi var och lyssnade på henne, min kollega och jag. Det gick allt ett litet sus av förväntan genom den fullsatta salen när bloggdrottningen klev upp på scenen i vingligt höga klackar. 
-Jag vet inte om jag ska lyckas ta mig uppför trappan här med dessa höga klackar. Dessutom så ser jag skitdåligt.
Hon var ödmjuk och bjöd på sig själv på många sätt. Hon redogjorde för bakgrunden till hennes framgång och hur hon lyckas göra affärer. Men när hon berättade om sig själv som mobbad trettonåring så blev det verkligen knäpptyst i salen. Det bränner till och blir angeläget.

Hon säger att hon hade två val antingen att ligga kvar, deppa och fokusera på sig själv som fult, mobbat, misslyckat, finnigt monster, eller resa sig upp och gå vidare. Hon har en mission som hon förmedlar till publiken; att de ska tillvarata sina motgångar och att man inte ska tillåta några få människors ondska eller oförstånd att förstöra ditt liv och dina möjligheter. Det är livet för kort för. Jag hade kanske inte så höga förväntningar men jag blev absolut tagen. Intressant var också att hon berättade att ett sätt att överleva för henne var att gå in i sin fiktiva bloggkaraktär, att beskriva ett liv som hon kanske ville leva, men det var inte på riktigt.



En extra rolig detalj var att bloggen visst föddes utifrån att hon var sysslolös. Hon hade fått utegångsförbud på grund av att hennes föräldrar kommit på henne med olämpliga drycker.

Mer utegångsförbud är kanske lösningen på morgondagens kreativa bransch. Kom igen nu föräldrar!

Här kommer en tuschskiss av föreläsaren. Här ser hon mycket äldre ut...


På mässan träffade jag också på Sanna Ångqvist, en gammal medieprogramselev. Hon var med för att visa att man kan förverkliga sin dröm och jobba med det man vill. Hon har tillsamman med en kollega startat Mya, mind yoga and flow, en verksamhet som de har i en egen studio. Härligt att  se.



Ikväll ska min rektor, Fredrik och jag berätta om vårt nya program Estetik och media som vi kör igång med i höst. Vårt nuvarande medieprogram är yrkesförberedande och studieförberedande  om man ser till att välja rätt kurser. Men det nya medieprogrammet blir ett av de studieförberedande estetiska programmen, jämte bild, musik, dans och teater.

Som gammal bildlärare så ser jag fram emot detta att få jobba med bildning och estetik. Det sistnämnda är ett ord som vi kanske får tufft med att förklara för elever och föräldrar ikväll, men det handlar om läran om varseblivning och sinneskunskap. Studier av det sköna och dess former och alternativ. Ofta finns en koppling till konstvetenskap, psykologi, sociologi och filosofi. Se definitione på Wikipedia.

Min kollega Anita och jag ska åka till Lund på estetkongress 25-27 mars. Då hoppas vi att vi får lära oss mycket och stärka vårt nätverk för medieutbildningen på gymnasiet.