Konst för glädje och ifrågasättande

Efter fredagsträningen tar vännen från andra sidan älven, med mig till Umeå Konstskolas vernissage. Vi har båda två gått på utbildningen under 70-talet då den helt enkelt hette ABF:s konstskola. Nu är den inrymd i fina lokaler på Umedalen, mitt i skulpturparken. Vi bjuds på glögg med tilltugg och börjar titta runt bland krokier, grafiska blad, skulpturer och målningar. Så vandrar jag in i ett nytt rum och blir ståendes med gapande mun, en-nej två skithäftiga bilder som talar till mig på ett märkligt sätt.



Vid en närmare granskning ser jag att kvinnoporträttet som upprepas är en kompis mamma, och konstnären är min kompis dotter, Stina Johansson. Jag ska fråga henne vad det är för spännande ordkomposition som pryder verket. Det är fotografier som är monterade på en rostig plåt och sedan är det påmålat och lackat, tror jag. Jag vet inte vad det är men den är magisk på något sätt.



Det här är samma teknik, men det är skamligt dåligt återgivet i mitt foto, tyvärr, men den är också skitläcker. Och följande lekfulla porträtt av Stinas mormor är också härliga.



Miljön där inne på Umeå Konstskola är fantastisk, och det slår mig hur viktiga dessa människor som brinner för konsten är för samhället. Kanske att en och annan människa tror sig kunna leva ett liv utan konst, men för ett samhälle är konsten lika viktig som brödet. Roy Andersson skriver i boken Vår tids rädsla för allvar, att konsten tar vid där vetenskapen slutar. Det är konsten som ifrågasätter livets normer och regler, som söker svaren på vad det innebär att vara människa. För en del människor är konsten livsviktig, den enda vägen. Det finns en hel del mycket begåvade elever där ute på Umedalen.



Helena Bylund har gjort den här målningen, som för mig påminner om både Peter Dahl och Renoir. Helena har också gjort jättefina bronsskulpturer, men mina foton gjorde dem inte alls någon rättvisa. Carl-Adam Pettersson hade också några riktigt spännande alster, detta lilla tryck hittade jag uppe vid hans ateljéplats. Jag har bett att få ett pris på det, kan tänka mig att köpa...får väl höra vad han säger.



Intill deras kök har de ett bibliotek fullt med konstböcker, stora, fina, välbläddrade, till inspiration och studier. När jag gick omkring där i lokalerna kände jag för första gången någonsin tror jag, att jag önskade att jag var drygt tjugo och elev på en konstskola.
På lördag tog jag med min äldsta dotter och åkte dit igen och hade med mig kameran.

Om någon vill se mer om torsdagens kampanjredovisning på Umeå Folkets hus så kan ni gå in och läsa Anita B Johansons blogg.

Nu är det bara fem dagar tills familjen Holm åker till Goa i Indien...pirr,pirr, pirr.
#1 - Eva

Vad jag missat... vilka härliga bilder av släkten!!!

Synd att jag inte hann med elevutställningen...ser att det är fantastiskt inspirerande konstbilder

#2 - Louise

Hej!

Jag heter Louise, är 21 och kommer från Skutskär. Jag letar nu efter en konstskola. Min pojkvän vill flytta till Umeå. Därför söker jag nu för fullt efter andras kommentarer och tycke om skolan. Jag undrar tycker du att Umeå är en bra skola att utveckla sin konst på? Eller vet du någon annan kanske? Tacksam för svar. Med vänliga hälsningar Louise

Svar: Hej Louise!Umeå konstskola är en skola med mycket gott renommé, där kan kan gå ett år och fortsätta ett år till om man vill. de har oerhört kompetenta lärare och mycket fina lokaler ute vid Umeå Skulpturpark och Galleri Andersson och Sandström. Jag gick själv den skolan för länge sedan då den hette ABS:s konstskola. Jag brukar vara och titta på skolans elevutställningar och är djupt imponerad över den höga klassen. Se http://www.umeakonstskola.nu/ och Lycka till!
MammaMedia