Att släppa in påssjukan eller att odla sin trädgård

Diskussionen om yta kontra innehåll är ständigt aktuell för mig. Den kan också fördjupas med frågor om vad som kan räknas som ytligt och om det i så fall bara är av ondo, sämre och tecken på att man ger med sig för marknadskrafterna. Jag älskar fina och nya kläder, jag går igång av jakten och infångande av bytet. Särskilt exalterande är det när man gör kap, helst fina märkeskläder för halva reapriset i många prasslande påsar, som värsta Pretty woman. Man kan komma hem, packa upp, se på ordinarie pris och jämföra med fyndpriset och räkna ut hur mycket man tjänat.
Jag har varit i stugan för att hålla mig i från dem, alla halva reapriset-reorna, men så halkar jag ändå dit och likt en återfallsmissbrukare med tunnelseende styr jag rakt in i favoritbutikerna med klappande hjärta. Men nu är det så att det finns inte nog med dagar för alla mina toppar, så jag har klarat mig rätt bra.

Så häromdagen var mamma och jag ute och promenerade i stugan. Vi gick förbi några som bor i stugområdet året runt. De har en jättefin trädgård. Jag spekulerade i hur bra det måste vara att bo så långt ifrån alla affärer och så bra de människorna är som odlar sin trädgård istället för att konsumera ytliga slit och slängkläder som sys av underbetalda textilarbetare och som belastar miljön oerhört. Sen tänkte jag att deras trädgård ju också representerar en yta, de köper frön och växter till sin egen och förbipasserandes glädje...
Så kom jag på det, jag är min egen trädgård! Det är väl inte sämre att gå omkring med sin egen rabatt i form av nya fina kläder?

Min väninna på Teg, hon som ibland går loss med trädgårdsslangen, hon har en särskild påssjuka. Hon är galen i kuddar, filtar och ljuslyktor. Alltsom oftast slinker det ner gråa och bruna koftor också. Nu har hela hennes påsjuka blossat upp av allt som är rosa, kuddar, gardiner, servetter etc. Igår bjöd hon femton vänner på fantastiskt kalas i sitt vackra hem. Detta är en säkert minst tioårig tradition. Anki Edlund, en av vännerna har startat en blogg, Inte utan mitt förkläde, en matblogg. Titta på den, den är jättefin.

Här lite bilder från Teg från igår.



Man kan både odla och shoppa





I fönstret, något överexponerad, står en kattskulptur, som är en av Åsas många superfina verk. I bild även fyra rosa kuddar, jag lovar att det finns fler.



Nyshoppad duk, jag köpte en likadan igår (halva reapriset på Indiska, he he)



Här står värdinnan med en Buddhaskulptur som hon inte har gjort själv. Den är köpt och ska kanske fungera lugnande och kanske läker den påssjukan(...not...)

Att skapa är naturligtvis det bästa botemedlet. Jag ska satsa på det i höst. Ska anmäla mig till en krokikurs och har anmält intresse för en akvarellkurs...vi får se hur det går. Blir det resultat så kommer det kanske att publiceras här.

#1 - Anita

Väldigt vackert! Blir sugen på duken jag med ;)