Var det Yoko Ono som splittrade Beatles?

Nej, enligt Profilteaterns föreställning Om nu kärnfamlijen är så jävla fet, varför behöver den så mycket propaganda, så är det en av de myter som sprids av medierna. Yoko var den coolaste och mest nyskapande konstnären för sin tid och var mycket noggrann med att hon skulle få fortsätta med sitt konstnärsskap, ifred! Teaterföreställningen framställer Ono som en stark och självständig konstnärsutövare medan John Lennon bara vill vara ihop hemma, helst i sängen. Omvärlden tycker att Lennon blir konstig av att hela tiden umgås med Ono. Det var ingen som tyckte något om att han var tillsammans med McCartney, Starr och Harrisson, hela dagarna tidigare.



Anita B Johansson och jag var och såg en separatutställning med henne på Kulturhuset i Stockholm för några år sedan. Då köpte jag den här bilden som jag sedan har haft på min kalender i ett par år. Det har uppmanat mig att då och då lyfta blicken. Även om den tapet eller vägg eller tillvaro man stirrar in i är vacker så är det viktigt att byta perspektiv emellanåt.



Tillbaka till teatern. Föreställningen Om nu kärnfamiljen...bygger på en bok av serietecknaren Liv Strömqvist. Så här står det på Profilteaterns hemsida: 

"Vi möter till exempel Priscilla Presley, Britney Spears, och Yoko Ono. Men här finns även bögdjuren, kommunpolitiker, påven och pingviner. Vad är “naturligt”, vad är “normalt”? Kärnfamiljen är starkt normaliserad hos oss i västvärlden, men idén om kärnfamiljen är faktiskt inte mer än 100 år gammal! Vi vill öppna upp för möjligheten att den romantiska, heterosexuella, kärleken inte självklart är alla människors lyckliga slut. Föreställningen tar även upp andra ämnen, vrider på perspektiv och slår hål på en och annan myt. Skratt, ilska, frustration och ironi i en härligt absurd blandning!"

Det är en klockren lektion i kursen mediekunskap, så Paul Grahn, min kollega och jag tog med oss våra båda årskurs 1 klasser på medieprogrammet. Det var verkligen uppskattat. Hoppas nu att vi kan knyta ihop detta med reklammomentet som vi nyss inlett. Stereotypa bilder och myter om kärnfamiljen är kanske lättare att känna igen i reklamflödet efter detta.



Tack Profilteatern för en suveränt rappt och roligt berättad historia.