Skärpning H&M - Reklam påverkar våra normer och värderingar

 
I en annonskampanj för en kollektion tröjor "råkar" den färgade pojken ha en tröja med texten "Coolest monkey in the jungle och den vita pojken framställs som överlevnadsexpert. Hur har man tänkt? Mer pang för annonspengarna? All publicitet ar bra publicitet? Ironi?
 
Oavsett vad och hur så har kampanjen skapat stor och angelägen debatt och upprördhet i sociala medier i tidningsartiklar och debattprogram. Man säger att ett redan sjunkande varumärke riskerar att sjunka ännu mer. Bilden ska nu vara borttagen från svenska sidor och hoodien går inte längre att köpa i Sverige i alla fall.
 
"Det är oerhört olyckligt att bilden har uppfattats som stötande. Vi kommer därför att plocka bort den i alla våra kanaler", skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning till Expressen.
 
Den negativa publiciteten har gjort att människor gått bärsärk bland butikshyllorna och hoppat på anställda i H&M-butiker i bland annat Sydafrika. 
 
Allt kommunicerar, och det görs oerhört många val i samband med en kampanj. Många är inblandade; de som fixar modeller, stylister, ljussättare, fotografer, art directors, creative directors och projektledare. Det vore intressant om någon av dem funderat på om annonsen möjligtvis skulle kunna upplevas som stötande?