Bilden av mig

Foto taget på Midgårdsskolans Öppet hus av Julia Lindberg
 
Vi lever i en extrem bildkultur idag med Facebook, Instagram och Snapchat där vi skapar och reproducerar vår bild av oss själva. Denna att jämföra med de miljarder bilder som omger oss, både rörliga och stilla, i alla tänkbara former och plattformar. Vi i Sverige lever också i en kultur som utifrån ett globalt perspektiv är extremt individorienterad och sekulariserad. Alltså jämfört med andra länder handlar mycket mer om individens behov och rättigheter än gruppens och familjens, och religionen, dess kulturella mönster och makt över samhället är förhållandevis minimal. Utifrån detta kan det alltså vara väldigt viktigt hur just jag ser ut och hur bilderna av mig ser ut. Och den bilden står i stark kontrast till de massproducerade bilderna på unga, supersmala, tandblekta leende, framgångsrika ideal som uppfordrande stirrar in i vårt svaga inre.
 
Jag själv har alltid gillat scenen och har ofta som en linslus sökt mig till kamerors räckvidd. Där är jag fortfarande, lekfull och typ 25 år. När sedan bilderna är färdiga stämmer de inte överens med den inre bilden. Men om fotografen, som i det här fallet är Julia Lindberg elev i medietvåan, har gjort sitt jobb och tagit duktigt många bilder, så går det att hitta ett par som duger, utifrån mina komplex. För övrigt var alla hennes bilder bra. Jag tänker fortsätta vara en linslus, tror jag. Och jag ska försöka omfamna åren, som sätter sina spår, med ödmjukhet och kärlek. Jag ska försöka gilla rynkor på halsen,skrynkliga händer, gulbeiga tänder och vara en glad och stolt förebild.
 
Bilderna är såklart tagna utifrån Mindyards genusmedvetna policy att vara normbrytande till  hur man porträtterar män respektive kvinnor. Alla fjorton medietvåor har jobbat på i fotostudion med att fotografera systrar, bröder, vänner och varandra. Uppgiften är att förhålla sig till begreppet genus och normer ganska fritt och skriva en kommunikationsplan där man berättar vad man vill kommunicera, varför, till vilka och på viket sätt. Bilderna på mig togs i samband med att man på Öppet hus förökte fånga blivande nior på bild för att de ska komma med i Mindyard på några av sidorna. Mindyard som om allt kommer att gå bra ska lämnas in till tryckeriet den 11 april. Jag trängde mig helt enkelt in i fotostudion och tog plats (ja, helt ärligt så hade alla nior gått hem då och jag var där för att samla ihop kameror och Da Da, här är JAG, fota mig!).
 
Foto Julia Lindberg
 
 
 
 
#1 - Anita

Vilken flott blogg du fått! Och fina bilder på dig! Mensom den besserwisser jag är så ska jag följa upp med lite råd kring grafiskform ;-)

Svar: Ja men bra! Jag är inte alls nöjd med färger bredd, typsnitt etc. Blev bara sjukt less och gav upp.
MammaMedia