Smurf dig!

 

SMURF- Ett uttryck för en person som är allmänt konstig, dum, störig, efterbliven, dataspelsnörd och som har dålig smak. Smurf är ganska likt uttrycket "mupp". Jag väljer att tro att det kan vara lite gulligt också.
 
Puh, vilken kursstart jag har haft med Konstarterna och samhället i bild- och mediatrean. Förra veckan då jag suttit flera timmar och förberett en lektion så gick lektionen bort för halva gruppen, dem som jag inte känner sedan tidigare, bildeleverna. Nästa lektion var hela gänget på visning på Bildmuseet utan mig. Till idag skulle alla ha lämnat in ett arbete i vår lärplattform Lärum, som nu uppdaterats och förändrats så att varken jag eller eleverna förstår nånting. På vissa ställen ska man spara för att det ska vara kvar det man gjort, på andra ställen ska det dessutom klickas i en box och på ytterligare andra ställen så sparas det automatiskt. Tre elever av 25 hade lyckats få in något läsbart, till dem hade jag skrivit kommentarer som försvann.
Idag när jag åter förberedd till tänderna hade gruppen, så skulle de iväg, först bildeleverna och sedan medieeleverna för klassfoto!!! 
 
Jag fick ta en snabbversion av lektionen i vå omgångar. I slutet av genomgången för bildeleverna skulle de få ställa frågor om inlämningsuppgiften, om de hade problem med konst och kulturbegreppen. Då ger jag ordet till en elev: -" Ja, det här är ingen fråga, men jag vill bara säga att du är så lik Smurfelina idag." 
 
Jag frågade gänget om jag skulle bli hedrad eller kränkt? Men vi bestämde att jag skulle bli hedrad.
 
Ja, en vardaglig glimt ur lärarjobbet. Konst och kulturbegreppen var sisådär intressanta men det blev ett jäkla engagemang kring min likhet med Smurfelina, och alla löften om att kolla upp och lämna in i Lärum glömdes nog bort.
 
Kom Smurfelina och hjälp mig med pedagogiken, logistiken  och tekniken!