Fotokurs grund

Inget ont om fotografen som person men VK med medveten fotopolicy kunde kosta på en grundkurs
 
Jag själv är  mediekåt och tackar ja till scener, mikrofoner, kameror för såväl rörlig som stillbild. Att bli porträtterad i tidningen eller prata i radio är något jag gärna ställer upp på. Men en tidning som trycks upp i kanske 30 000 exemplar och som har en medveten fotopolicy och många duktiga fotografer kopplade till sig borde också se till att även familjesidans bilder höll en viss kvalitet. Annars kan till och med jag tveka att vara med på bild.
 
Grundkurs: Bestäm om det ska vara närbild, halvbild, helbild eller miljöbild. Här är det varken eller.
Tänk på omgivande miljö så att dom du fotar kommer fram ordentligt utan störande bakgrund. Ett tips kan vara att om du vill ha en liten rörig bakgrund kan du ha ett kortare skärpedjup så att inte allt blir rörigt. Var uppmärksam på att inget oönskat sticker ut från personers huvuden såsom vinflaskor eller texter från käcka tavlor där man desutom inte kan läsa hela texten. Grodperspektiv på personporträtt är problematiskt och sällan smickrande, ett klassiskt sätt att få människor att se ut som bovar alternativt mäktiga. Var uppmärksam på skuggor och hur de faller på väggar och föremål. Bord, andra möbler och saker som syns delar av bör ses över, kan man flytta några steg, ändra vinkeln något för att få med hela eller inte alls.
 
Gör en översyn av vad som syns i sökaren. Sladden som sticker fram längst ner till höger ser ut att vara en fortsättning på ficksömmen. Och visst, det kan stå aldrig så fina pelargoner, vaser eller prydnadssaker i bakgrunden men välj om det är det som ska vara i fokus eller personen/personerna. Ja, käre värld vad jag klagar, och igen, jag vill verkligen inget ont mot fotografen men visst kunde VK erbjuda en kortare grundkurs eftersom hen ganska ofta har publicerade bilder.
 
När jag skulle hamna på familjesidan i samband med min femtioårsdag så ringde VK och frågade om jag kunde tänka mig att vara med? JA, VARA MED I TIDNINGEN, JA...men vänta nu, vem skickar ni som fotograf? 
- Torbjörn Jacobsson.
- OK, då är det grönt, sa jag, som värsta divan.