Konstens betydelse

 
En bok för alla som bestämmer om skola, utbildning och kulturpolitik
 
Jag mailade till författaren idag då jag läst ut boken:
"

Hejsan Madeleine!

Men alltså ÅHHHHHH, jag gillar din bok! Att jag inte har upptäckt den förrän nu! Jag hittade den på vårt fantastiska, välbemannade skolbibliotek. Jag är lärare i bild och medieämnen och även Estetisk kommunikation och Konstarterna och samhället. Jag har under flera år förfasats över nedmonteringen av de estetiska ämnena. Hade faktiskt ingen aning om att de dessutom tagits bort från lärarutbildningarna i stor utsträckning.

Jag funderar på vilket mottagande du fått som rådgivare i samband med att du argumenterar för de konstnärliga ämnena, för alla, för bildning för medborgare med värnande om yttrandefrihet i en demokrati. .....

Din bok eldar upp mig och jag tänker särskilt på hur man pratar om vikten av BILDNING i skolan men väljer att ta bort några av de mest centrala ämnena för detta. När jag gick gymnasiet läste vi alla på samhällprogrammet, förutom bild eller musik, obligatoriskt Konst och musikhistoria, där vi precis som du skriver om, fick lyssna på musik, analysera och diskutera och ta del av konsthistoria.

Kram så  länge och hoppas att få lyssna på dig någon gång!

Det är en sådan där bok som gör en galet upprörd, som sätter fingret på en känsla man har men haft svårt att sätta ord för. Jag skulle kunna fylla bloggen med citat men puffar för några och hoppas att ordet ska spridas, att fler ska läsa boken och hjälpa till att missionera för mer konst och kultur i skolan.
 
"Litteratur och konstarter utgör tillsammans en grundbult i demokratin- därför borde dessa också vara självklara kunskapsområden i skolan."
 
" Är det så att vi allt oftare anser att de offentliga samtal som tar form genom konstarterna och litteraturen ska dra publik och läsare snarare än att de är viktiga röster i ett levande samhälle, i en levande demokrati."
 
Hon skriver också mycket välargumenterat om att dessa ämnen ska vara både skapande och innehålla möten med konst och kultur från historian såväl som från dagens professionella utövare "Konst är inte bara en fråga om upplevelse det är en fråga om samtal, minne och erfarenhet. Konstarterna är kunskapsområden som förutsätter erfarenhet och språkkänsla."
 
"Konst har i skolan reducerats till något man som medborgare inte nödvändigtvis behöver känna till, inte nödvändigtvis ta del av eller förhålla sig till." 
 
Det är ett obegripligt och ovetenskapligt synsätt som präglar hur skola och lärarutbildning formas.
 
I bokens förord av Mikael Alexandersson skriver han: "Dagens utbildningssamhälle riskerar att frånta de unga viktiga redskap för att uppleva, värdera och reflektera över sin samtid."
 
Herregud, vad ska man göra med sådan kunskap!? Sådan upprördhet! Madeleine har inte svarat...än...hon kanske blev generad...eller tänk om jag uttryckt mig krångligt och okonstnärligt. En sak är säker i alla fall och det är att det behövs fler som hon med ordets gåva och starka argument för att de estetiska ämnena ska få återta sina positioner, för då blir det ju liksom KRIG, några andra superduperviktiga ämnen måste ju minskas. Ska man ge upp eller? Var har vi forum för kampen? Jag hoppas få lite insikt på Nationell Estetisk Kongress i Norrköping senare i vår, då ska vi få en redogörelse från gymnasieutredningen och det ska diskuteras om återinförande av estetiska ämnen på gymnasiet i alla fall.
 
 
#1 - Paul

Cissi
Jag förstår att det händer saker i skolvärlden som jag inte tycker om. Att nedrusta de estetiska ämnena är sådant. Vi kan inte klara av framtidens samhälle och utveckling av det till något bra med enbart "siffernissar". Det verkar också som om alla slåss mot alla, "mer matematik", "mer idrott" mer .... mer. Det är ett viktigt uppdrag du har, som jag har lämnat, att bibringa våra elever bildning. För BILDNING kommer dom att behöva och ha glädje av! Keep on truckin!

Svar: Tack kära du! Vi har nu nätverksträff i Piteå med ett grymt skönt gäng. Men många är lite molokna över läget på skolor där man kanske helst vill lägga ner programmen men vi ska kämpa tillsammans. Kram. Nu blir det hotellfrukost😋
MammaMedia