Jag har fått svar från en bundsförvant

 Emil Noldes undebara vallmobild höll mig sällskap på min fickdagbok hela årskurs 9

 

Denna bloggtext är helt och hållet svar från Madeleine Hjort på det mail jag skickade till henne efter att ha läst hennes bok Konstens betydelse Om konstarter och litteratur i skola och samhälle. Tack!

 

Hej Cecilia!

 

Tack för ditt sakliga och entusiastiska brev, angående din upplevelse av boken Konstens betydelse!

 

För mig som skrivit boken är det alltid särskilt kul och intressant med läsarkontakten. 

 

Vissa böcker tar tid att hitta, roligt att ditt skolbibliotek hade den! Grattis till ett bra skolbibliotek som jag utgår ifrån att din skola har. 

 

Visst har jag föreläst mycket om dessa viktiga och för demokratin helt centrala frågor. Jag har varit på många högskolor och föreläst och haft kurser och boken finns på flera högskolor och används där. Det är ju glädjande. Men du frågar om jag varit rådgivare, så har inte det varit aktuellt på senare år eftersom skolorna och kommunerna inte vill ha rådgivare. De följer lagar och förordningar och rektorerna verkar ha fullt upp med det. Men en gång i tiden, efter att Estetiska programmet var etablerat, ledde jag ett utvecklingsarbete med samverkan mellan olika estetiska ämnen och matematik och några skolor och högskolor som samverkade. Det finns beskrivet i boken Konstarter och matematik i samverkan, KIL projektet. Boken finns att låna. 

Visst har jag haft många olika uppdrag i anslutning till de estetiska ämnena. Men inte många vill ta i frågan om konst och demokrati. Ändå har jag alltid med det perspektivet i mina föreläsningar för studenter och andra kategorier. Men i augusti 2015 talade jag på Östersjöfestivalen, en musikfestival för länderna runt Östersjön som arrangeras på Berwaldhallen i Stockholm, då bjöds jag in att tala om konst och demokrati. Och det var uppskattat av ledningen för festivalen och konserthallen. De sa att de ville fortsätta med det. Vi får se nu i augusti 2016 om de gör det.

Men också Kultur i Väst jobbar med att alla ska ha rätt till konstarterna. För dem gjorde jag förra året en publikation som heter ”Där ordöronen får vila” och den tar också upp demokratiperspektivet. Länk till den är 

http://www.kulturivast.se/sites/default/files/document/darordoronenfarvila.pdf

 

Många blir inspirerade, men sen när de på egen hand ska klara av detta att iscensätta och arbeta med konstarterna på ett lite mer krävande sätt, då drar sig många för det. De vill inte riskera att stå där ensamma med långa näsan. Den långa näsan är nog många rädda för. 

 

 

Och nu googlade jag in på din blogg!

OJ!

Härligt och glad blir jag att du tar tag i dessa frågor!

 

”Konstens betydelse” finns också i Norge och Finland och används där.

Det har varit en bra och orienterande recension i en nordisk tidskrift av Els-Mari Törnqvist.

Du hittar den på länken nedan.

https://www.idunn.no/nkt/2012/02/konstens_betydelse_om_konstarter_och_litteratur_i_skola_oc

 

 

Ser att gymnasieministern förmodligen kommer till den estetiska konferensen i Norrköping i april. Ladda med frågor och resonemang till henne! Ställ krav, det är det enda som duger idag. De har ju lovat att i viss mån återinföra de estetiska ämnena. Sätt press!

 

Kul med kontakt och vi kan väl fortsätta med det!

 

 

allt gott och en estetisk kram!

Madeleine

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Madeleine Hjort

 

 

_____________________________

författare, föreläsare

debattör, projektledare

Kultur, samhälle och utbildning, 

Mobil: +46702270562

Mail: [email protected]

Hemsida: http://madeleinehjort.se/

 

Ordförande i Biblioteksrådet, Sveriges författarförbund

www.forfattarforbundet.se