Mamma Medias tipspromenad

Jag är 57 år och har jobbat som lärare i 32 år. Jag har varit med i festkommittéer och friluftsdagsorganisering. Men jag har nog aldrig gjort en helt egen tipspromenad förut. Idag på morgonen skulle jag ha gruppen i Journalistik, reklam och information för sista gången. Jag tycker att det är viktigt att ha en riktig avslutning, få knyta ihop säcken, utvärdera, reflektera och säga tack och hej. Så ett par, tre timmar av gårdagens arbetstid gick åt till att leta bilder och googla efter fakta inom kursens ämnesområde. Imorse hängde jag på låset till COOP Haga för att köpa fika och en påse Gott och blandat, till vinnarna. 8.10 var jag på skolan och inbillade mig att jag skulle hinna sätta upp alla tolv frågorna på en kvart. En varm men kraftig sommarvind krånglade till det för mig där jag stod med en tejprulle, en sax, halkiga inplastade frågelappar och en rulle rött band för att frågorna skulle synas och för att fästa frågorna bättre. Tejp på tallstammar är INGEN bra idé! Jag kände mig som Papphammar, insurrad i både rött band och tejp som fastnade överallt där den inte skulle. Eleverna var mig i hälarna hela tiden. Inte fick man lära sig sånt på lärarhögskolan!
 
Det blev lite rörigt med typsnitten och storleken på texten när jag flyttade över det till bloggen men ta och testa era kunskaper utan att fuska!
 
Här är Mamma Medias tipspromenad:
Fråga 1. Klädföretaget American Apparel känt för rutiga skjortor och sexistisk reklam blev 2013 utsedda till
 
1. "Årets sexist" av Genusfotografen
X. Guldägg för bästa utomhusreklam 2013
2. "Årets skämskudde" av ERK, Etiska rådet mot könsdiskriminering
 
 
 
Fråga 2. Vad är Ester Blenda Nordström, 1891-1948, känd för?
 
1. Den första utrikeskorrespondenten för Sveriges radio på 1930-talet i Afrika, Indien och Kina, bland annat.
X. Att långt före Günter Wallraff, 1942, göra reportage med falsk identitet för att komma åt material.
2. Den första internationellt kända copy writern som gjorde etiskt medveten reklam redan på 1930-talet, på reklambyrån Svenska Ord i Malmö.
 
Fråga 3. Rubert Murdoch, 1931, är känd för...
 
 
 
1. Att vara grundare och huvudägare av News Corporation, ett av världens största och mest inflytelserika medieföretag.
X. Tidigare nyhetsankare på Fox News, nu nytillträdd presstalseman och spin doctor för Donald Trumps presidentvalskampanj.
2. Grundare av 60 minutes, ett amerikanskt nyhetsprogram som sänts sedan 1968 på CBS News.
 
Fråga 4. Vem är personen på bilden?
 
 

1. Maja Siösteen ordförande i Guldäggsjuryn.

X. Stina Dabrowski känd journalist på SVT och numera professor i tv-produktion på Dramatiska insitutet i Stockholm.

2. Annie Wegelius känd profil inom svensk television, startade bla TV3 i London och ett eget tv-produktionsbolag Wegelius Television.

 

Fråga 5. Vad tror ni att det ska stå på den bortsuddade ytan?

 
 
 

1. Inkastare

X. Andrarubrik

2. Nedryckare

 

Fråga 6. Vad kallas det när sista orden eller sista raden i ett stycke hamnar överst på en ny rad, se gul markering?

 
 

 

1. Gräsänka

X. Horunge

2. Överstickare

 

Fråga 7. Vad heter den reklambyrå från Göteborg som vunnit otaliga priser, bland annat i 2015 års Guldäggstävling kategori Integrerat, för Ifs kampanj i samarbete med modeföretaget BACK för att använda reflex?

 
 

1. Åkestam Holst

X. TBWA

2. Forsman och Bodenfors

 

Fråga 9. När man sätter upp mål för en informationskampanj bör man specificera…?

 
 

1. Kommunikationsmål, informationsmål och delmål

X. Ekonomiska mål, tidsmål och kommunikationsmål

2. Kunskapsmål, attitydmål och beteendemål

 

Fråga 10. The Marlboro Man har varit ett begrepp i cigarettreklam och det fanns tre olika personer som var reklampelare under det namnet; Wayne McLaren, David McLean och Dick Hammer, gemensamt för alla tre var att de dog…

 

1. …av lungcancer

X. …i samband med reklamfilminspelningar

2. …en helt naturlig död på grund av ålder

 

Fråga 11. Rosen ska ses som en symbol för kvinnans kön. Vad heter det när betydelsen förs över från ett ting till ett annat som det delar en likhet med? Likheten kan ligga i utseende, en egenskap eller känsla.

 

1. Metonymi

X. Evidentia

2. Metafor

 

Fråga 12. Den här teckningen gjorde jag på MIK-dagen i Göteborg.

Vad står MIK för?

 

1. Människa, information och kreativitet

X. Medie- och informationskunnighet

2. Medier, integration och kommunikation