Mediefasta på schemat

Åhhhhh, nej, det här kommer inte att gå!
 
I natt, 00.00, började eleverna i EM2 (Estetik och media årskurs 2) sin mediefasta, de ska under en veckas tid avhålla sig så mycket som möjligt, eller så mycket som de själva bestämmer sig för, från medier. De gör det som en del i kursen Medier, samhälle och kommunikation för att undersöka vilka behov medierna fyller, hur kommunikationsformerna förändras samt som underlag för en diskussion om hur medierna påverkar på individ och samhällsnivå. En del hade redan vid 12-tiden första dagen fysiska besvär, skakningar och fudneringar på om livet var värt att levas utan medier. Jag hörde ett mummel som ett mantra från ett hörn - Jag kan mediefasta, jag kan mediefasta, jag ÄR mediemissbrukare.
 
 - Jag har kanske redan fuskat...?
 
Ja, hur ska det gå? veckodagarna i skolan kanske kan fungera men hur ska det bli i helgen? Det verkade som att de inte riktigt trodde på sig själva och många var övertygade om att de skulle fuska.
 
 - Hur hårda ska regelrna vara?
 
Skogspromenader, stickning, sällskapsspel, läxläsning, bokläsning, bakning, tröstätning...ja vi får se vad de kommer att göra istället för att umgås via Facebook, Snapchat, Instagram, eller roas av Youtube och spel, om de nu inte obstruerar totalt och struntar i fastan.
 
#1 - Paul

Lycka till med fastan!
Själv behöver jag en annan slags fasta känns det som.
Paul


Svar: Men kära, kära du...har du inte vandrat bort allt överflöd? :)
MammaMedia