Värdet av konst


En del avLoes Degener och Douwe Mulders verk Views and Visitors
 

Varje år den här tiden står Bildmuseet värd för Konsthögskolans avgångslevers mastertutställning. Efter fem års konststudier ska de sedan försöka försörja sig och kanske sina familjer. Professor Svetlana Heger tackade i sitt invigningstal studenterna som vågade sig på att bli konstnärer, ett hårt och viktigt arbete som en del har svårt att förstå meningen och vikten av. Och de som monterat ner de estetiska ämnena på gymnasieskolan tillhör nog dem som inte förstår värdet av konst. På Bildmuseet är nog alla överens om konstens betydelse.
 
 
 
Ann-Catrin Olsson framför sin performance Donated Moves i samband med invigningen

 
Vernissagegäster provar Funny Livdotter och Daniel Westmansinteraktiva ljudverk

 
Ytterligare en bok som jag plöjer i sökandet efter själva essensen kring konstens definition, mening och värde


Boken här ovan lyfter flera olika aspekter av konstens värde men det allra viktigaste hittills (jag har inte läst ut boken än), det allra, allra viktigaste är att konsten ska vara fri, för sin egen roll och inte på något sätt behöva leva upp till någon nyttighet eller något ekonomiskt värde. Men trots detta så listar författarna redan i sammanfattningen av första kapitlet följande exempel.
Konst har ett värde för människor genom att:
 
1. Väcka intellektuellt stimulerande tankar
2. Bidra till positiva, känslomässiga hågkomster och minnesbilder
3. Bidra till acceptans för olika personligheter
4. Bidra till gemenskap och trygghet vid krissituationer
5. Bidra till snabbare tillfrisknande vid psykiska problem
6. Skapa en tillhörighet, till en grupp, en kultur eller ett samhälle
7. Skapa ekonomiskt värde för dess ägare
8. Fungera som symboliskt värde för dess ägare och förmedlare
 
Fjorton elever fick ta emot rosor av konsthögskolans prefekt Micael Nordberg och trots den kyliga majlördagen så var det en sprudlande feststämning i luften och säkert en annalkande examensfest på gång. Björkarna var på väg att fälla ut sina löv ordentligt och jag hoppas att dessa konstnärer ska lyckas skapa värde för sig själva, sin omgivning och samhället. 
 
 
 
#1 - Paul

Cissi
Ja det är dagar som denna och vernissager som du beskriver som jag kan sakna här. Umeå har faktiskt ett förbannat aktivt och intressant kulturliv. Här vara utställningarna i evigheter och de är inte många i Helsingborg. OK som tur är har jag ju resten av Skåne och sedan mitt årskort på Louisiana att ta till när kulturhungern och de estetiska upplevelserna behövs. Men de som klagar på kulturlivet i Umeå vet nog inte riktigt vad de talar om.
Kram från Skåne
Paul

Svar: Ja och var var du??? Du ska ju vara med, vernissagefin i dina röda byxor åså ska vi dricka kaffe. Om jag var du så skulle jag bege mig till Vanås nu, det verkar vara spännande där nu. Kram
MammaMedia

#2 - Paul

Cissi

Ja Wanås blir det lite senare utmed våren/sommaren. Den 27 maj däremot bär det iväg till Berlin! Det du!
Kram igen
Paul