Musikfest med vänninekvinnorna


Paolo Nutttini ser vi på och lyssnar på med vini kroppen..
 
Här på Sandbackavägen var det musikfest igårkväll. Eva, Karin, Åsa, Maria och Annica kom hit till mig med låtar i fyra olika kategorier som de skulle presentera vid olika tillfällen. Till fördrinken en "partystarter". Efter huvudrätten något "vackert" till kaffet. Till det tredje glaset vin något "nostalgiskt" och till de övriga, onödiga vinglasen "kreativt kaos".
 
I samband med inbjudningen skrev jag att vinylspelaren var igång i gillestugan. Jag hade äntligen lyckats städa upp någotsånär i källarträsket och tänkte att det blir där vi är, med våra vinylskivor. Men damerna, mina krävande vänninekvinnor, är early adopters och teknikfreaks, så de krävde kopplingar från Ihones, datorer och sina Spotifylistor. De såg både nedlåtande och uppfodrande på mig och min brist på sladdkompetens.
 
Ah, men va f.n, jag bjuder på trerätters, ni får väl fixa sladdarna om det inte duger med vinyl. NU var visst inte dom så haja med kopplingarna heller, så från början såg det mörkt ut, eller mera tyst, men med hjälp av dottern Klara (som inte hade hunnit fly fältet än) så fixades alla kopplingar och vi kunde löpa mellan källare och vardagsrum och spela alla kategorier. Jag hade dessutom noll koll på vad som felades med vinylanläggningen, men det fixades av Annica.
 
Som partystarters spelades Veronica Maggio, Aretha Franklin och Hothouse Flowers bland annat. I kategorin vackert blev det Nina Ramsby, Susheela Raman, Jose Feliciano med mera. Vid det här laget hade det börjat bli lite stökigt men mer och mer skickliga blev vi med att skifta från den ena tekniken till den andra. LP-skivor, CD-skivor och fodral utspridda huller om buller med ledningar från  Iphone och Spotify. Vid nostalgikategorin började det dansas både pardans och introverta solon. Tröskjäveln mellan hall och vardagsrum förbannades, medan Nationalteatern, Turid, Van Morrison, Lena Nyman, Cat Stevens, Bod Dylan med flera strömmade ut ur högtalarna.
 
I samband med kategorin kreativt kaos så gick vi loss på Youtubefilmer och jag kommer inte ihåg vad som sas eller vad som spelades, men det var nog bra och det var jäkligt roligt. Dagen efter ringde ett par av kompisarna och bad mig räkna de tomma flaskorna, det var inte så många, en ganska lugn tillställning utifrån mängden vin, däremot var engagemanget och känslan på en hög nivå och gänget höll ut till tvåtiden. Eva hade snusdosan fulltecknad med både band, låtar men också nya vinfavoriter. Jag ska be henne läsa upp sina anteckningar och jag ska absolut börja lyssna mer på musik och utvidga registret.
#1 - paul

Cissi!!!
Du/Ni är allt lite galna tror jag. Men kul att läsa jag kan nästan föreställa mig detta milda kaos när ni rusar upp och ner i källaren med skvalpande vinglas och pågående samtal. Kul! Hälsningar
Paul