Kärlek som kronisk sjukdom

...så beskriver unga Camille, i Mia Hansen Loves film Min ungdoms kärlek, sin aldrg övergående passion för Sullivan. Det är en långsam berättelse som hoppar i både tid och rum och jag kommer på mig med att tänka från början att det är jäkligt trist med skildringar av tjejer som inte har något annat i huvudet än kärleken till en kille. Klaustrofobiskt klamrar hon sig fast och jag förstår att Sullivan vill dra till Sydafrika. Men filmen växer och visar så småningom Camilles väg till en utbildning, ett yrke och ett liv. Innerst inne är jag en obotligt romantiker så jag hoppas som tusan hela tiden att de unga tu ska få varandra till slut. Vi ser filmen, mina sju elever i filmkunskapskursen och jag, på en specialvisning bara för oss på Folkets Bio på Gärdesvägan på Haga. Eleverna ska skriva en recension av filmen.
 
Min lilla filmgrupp läser på vad uppgiften går ut på och är beredda med pennorna att anteckna i mörkret
 
Sarah Wennerberg är dagens hjälte som kommer och kör film bara för oss
 
Folkets Bio firar snart 40-årsjubileum i sina gamla lokaler på Gärdesvägen. Om du vill kan du bli medlem och lära dig köra film och engageras dig, så småningom i Filmutbud och filmfestival.
 
Mina stackars elever får nu sitta och fundera på fraser och formuleringar som tar upp såväl berättarkomponenter, dramaturgiska grepp och kopplingar till andra medier, företeelser och trender.