Anja Pärson, RESPEKT!

 
Midsommardag, sol på verandan och låååång, lång frukost. Vi ska lyssna på årets första sommarprogram och det är spännande. Ska hon berätta? Några av oss som bor i Umeå och som är och handlar på Kii ibland vet redan att hon och Filippa är ett par.
Vi tuggar tyst, vi flyttar solstolarna tyst, vi höjer radion och lägger ner våra tidningar och bara lyssnar. Ibland utbrister vi, Fy fan va bra! Eller,  Så starkt eller klokt! Rätt vad det är gråter vi lite och så gråter vi lite till. Och så ropar jag, Lycka till!
 
Att vara homosexuell eller bisexuell är lika normalt som att vara hetero, men det är inte lika vanligt eller normalt om man tänker normalt så som att det är den rådande normen. Vi lever i ett land som är ovanligt tolerant och accepterande, i en del länder kan man få dödstraff om man är tilsammans med någon av samma kön och ofta är det utifrån religiösa föreställningar. Om jag tror på en Gud, vilket jag verkar göra, för jag har sådan respekt att jag alltid skriver Gud med stor bokstav, då tror jag på en Gud som är god och som vill kärlek. Att fördöma kärlek mellan två som älskar varandra, det godaste som kan hända i livet, är inte Guds vilja. De som kallar sig religiösa och vill förbjuda kärlek och äktenskap mellan samma kön ska nog ta och skärskåda sin Gud, jag tror nämligen att de ska upptäcka horn och svans om de tittar lite mer noggrannt.
 Men även om det då är förhållandevis okej att va gay i Sverige ( var tvungen att rimma) så kan det vara oerhört tufft att inse själv och acceptera och att sedan få alla släktingar och vänner att göra samma sak. Jag har två gamla elever som är ihop och har varit det i tre år tror jag, men den ene vågar inte berätta för sin närmaste familj och deras församlingsmedlemmar. religionen tvingar sonen att leva i en lögn och får inte vara den han är med sina närmaste. Jag tror att Gud behöver en riktigt bra kommunikationskonsult så att kärlekens toleranta budskap når människorna på jorden oavssett de tillber Allah, Gud eller någon annan.
 
Anja ber nu ödmjukt men bestämt att medierna ska lämna dem ifred. Jag hoppas att hennes vädjan respekteras.
Glad midsommar Anja och Filippa och allt gott och respekt! Och lycka till med babyn!
Här får ni en alldeles egen midsommarbukett från mig.
 
#1 - Paul

Javisst Anja är en strong kvinna, och din text är mycket fin!
Ha det gott på altan här svettas vi floder.

#2 - Cecilia Holm

När jag läste DN i morse insåg jag att jag stavar Pärson fel så jag klev upp och kastade mig ner för att ändra, pinsamt att skriva fel, men det händer så lätt. Hur har du det? Blir det Tibet?

#3 - Paul

Ja det ser så ut nu, men än har jag inte the permits i min hand avgörs väl nu vilken dag som helst. Beräknad avgång upp dit är den 2 juli.
Mitt Facebook funkar inte här, avstängt för alla, så det är ju tur att man kan kommunicera lite via din bloggsida. Ha det!