Sensommar och skolstart

Nytt kollegieblock, ny blus, packa skolväskan som äntligen hittats i ett dammigt hörn av förrådet. Vässa pennorna och gud bevars, den digitala kompetensen. Är så koncentrerad på att komma ihåg lösenordet till skolans nätverk att hela systemet brakar ihop vilket gjorde att jag ändå måste skapa ett nytt lösenord under datateknikerns milt överseende övervakande. Puh.

Kräftkalas i stugan med goda kräftor och tillbehör. Jag hade dessutom satsat hårt på efterrätten. Vit chokladpannacotta, krusbärskompott, hemgjorda mandelbiskvier och blåbär och citronmeliss som dekoration. Kompott och biskvier gjorde jag enligt Per Morbergs recept. Jag har svårt att tåla karln, men det blev väldigt gott.



Lite vemodigt är det att vara i stugan denna tid på året. Mamma och jag tittar på blommorna och undrar om vi ska tömma och städa, men vi kommer fram till att de får stå och förfalla och pryda gården ett tag till. Dessa fantastiska penséer har en egen historia.
Jag är en ganska trogen kund på Hårizont (de har åxå startat en blogg, jag har skrivit ett tidigare inlägg om Hårizont och hår; Det hänger på håret ) och oftast är det hos Ingela Strömberg jag bokar tiden. Vi är födda samma dag och som jag ser det har vi vissa likheter. Hon kan vara ganska galen och gränslös och verkar inte rymma någon skam i kroppen. Jag var där i början av sommaren i den lilla salongen. Ingela berättade om de superfina penséerna som prydde krukorna på gågatan utanför. Mitt i själva friserandet upptäcker Ingela genom spegeln hur kommunens blomsteransvariga går loss på planteringarna och sliter ner de vackra, frodiga, blålila blomstren som brutalt förpassas till svarta sopsäckar. Ingela rusar ut på gatan med saxen i högsta hugg. Jag efter, halvklippt och sådär underbart snygg man är i plastskynket man ikläds vid friserandet. Det hela slutar med att vi naturligtvis förstår att de vill säsongsuppdatera och visst, de tycker också att det är lite grymt att slänga fina växter...jaså..vill ni ha? Hur många? Sju åtta plantor var? Äh, för tusan, vi fick en hel svart sopsäck var. Vi har haft hela stugan full av penséeprakt hela långa sommaren. Enhetligt och helt gratis.



Sommaren har bjudit på många fina utekvällar och nu i fredags var vi på Viktoria på gården. Det är restaurang Viktoria som flyttat ut sin verksamhet på en av stans finaste innegårdar vid Stora Hotellet. Det kändes lite som en ny stad. De stänger efter denna vecka, men jag hoppas verkligen att de fortsätter nästa sommar.


Neonskylten ska komma från Umeås äldsta restaurang, vilken var det, hjälp gärna till här...?


Sensommarsnygga Åsa och Ulf


Fredagkvällen var solig men kylig, men filtar fanns såklart

I morgon drar hela Midgårdsskolans personal till upptaktsdagar i Lycksele. mer om det sen.