Snö och sociala medier



Torsdag 14 oktober snöar det utanför vårt konferensrum. Jag cyklar i snöstormen till Folkets Hus för att lyssna på Kristina Alexandersson som är projektledare för .se WEBBSTJÄRNAN. Hon pratade bland annat om att blogga och twittra för att fördjupa skolarbetet. I skolan ser vi sociala medier alltför ofta som konkurrens till skolarbetet. Det är viktigt att ta in det i kurserna och utnyttja den fart och stimulans som det ger. Men det är också oerhört viktigt att vara med och diskutera normer och värderingar. Vad är det att vara personlig, privat och offentlig? När passar vad?

Kristina hyllar och tror på Open Source, att vi delar med oss av de goda exemplen. Till exempel genom att dela med oss av bilder via Creative Commons och gå in och fylla på fakta om till exempel Umeå i Wikipedia. Kristina jobbar dessutom som lärare i svenska och samhällskunskap på en gymnasieskola i Stockholm. Vi fick ta del av mycket inspirerande exempel på hur hon jobbade med blogg och twitter i olika kurser.

Kristina imponerande inspirerande föreläsare

Denna blogg är för mig en liten undersökning av hur det fungerar att skriva, hur det påverkar mig och om jag kan hitta någon ingång till skolarbete utifrån den. Man måste naturligtvis tänka MÅLGRUPP. Vilka ska läsa? Varför ska de läsa? Vad vill jag? Där är jag inte riktigt klar med målsättningen. den största vinsten är hittills att jag börjar lära mig (nåväl, så himla snyggt blir det ju inte...) att scanna och lägga in bilder.

En tydlig effekt är också att hela mitt liv blir en massa ämnen som snurrar runt i mitt huvud. Kristina jobbade mest med Wordpress. Vi får väl se hur det blir och hur MammaMedia ska utvecklas. Mer kommentarer vill jag ha, såklart.
#1 - Lotta

Jag blir så sugen på att börja teckna när jag läser din blogg ...fast jag inte är så bra som du förståss! ...visst ja ett s ...förstås! ...och den här gången även på snö ...sugen menar jag! Kan tydligt känna känslan av blöt snö i ansiktet under cykelturen från Midgårdsskolan till centrum.. ...fast jag vet att jag romantiserar!

Nu ska jag skicka länken till din blogg till ett par kollegor ...OK va?! Kram Lotta

#2 - MammaMedia

Det är underbart om man kan inspirera andra att komma igång med något. Till exempel att börja teckna. Min lärarkandidat är förhoppningsvis på gång att starta en blogg baserad på hennes teckningar. det är grymt kul tycker jag.

Det är ju lite hemskt at publicera sig åxå. Jag menar..det finns ju dom som vet precis var man sätter kommatecken och hur man säger skuggor eller scannar bilder så att det blir bra. Kram och tack för respons <3