Bäst 2014, Mamma Medias lista

Det allra bästa med året 2014 måste vara SOMMAREN, så varm, lång och badvänlig, pojken här njuter av Mårdeseleforsen
 

Det är årets näst sista dag och jag har åkt över hela stan för att få tag på pilgrimsmusslor som jag ska ha till förrätten som familjen Holm ( Cecilia) ska fixa. Det ska bli en räksoppa med parmesankex och ceviche på räkor och ovan nämnda musslor i ett litet salladsblad intill. Ikväll ska jag skala räkor och koka fond. Som vanligt är vi med goda vänner och hjälps åt med rätter, drycker, lekar och fyrverkerier. Jag har paxat att göra förrätt, som vanligt.
 
Men lite av en tradition har det också blivit att jag ska lista årets höjdpunkter vad det gäller film, kultur och böcker. En kategori som borde varit självklar i min lista är ju att klassa årets bästa bad men den har inte kommit med förrän nu. Fjolårets lista finns här: Året som gått 2013.
 
Bästa filmer och tv 2014: Göteborg filmfestival gick ganska obemärkt förbi, var kanske mest intresserad av att umgås med släkt och vänner. The Grand Budapest Hotel, av Wes Andersen, här hemma på Filmstaden var en höjdare, kreativ, vacker och galen. Vi var också och såg den mycket omdebatterade Nymphomaniac av Lars von Trier, det var sista gången vi såg film på Folkets bio på Gärdesvägen, den bloggade jag om under rubriken Nymphomaniac en feministisk maratonupplevelse. Det var helt klart en sevärd film och värt att ha sett den själv för att kunna ta del av debatten, en del debatterade utan att ha sett den, som vanligt. Ruben Östlunds Turist tillhör en av årets favoriter och äntligen, äntligen har jag sett Frank Capras, Livet är underbart från 1946 med James Stewart i huvudrollen, den är klassad som en av de bästa julfilmerna och jag har haft den på min "MÅSTE SE-LISTA" länge, juldagen blev min räddning, en eftermiddagsvisning i SVT och ett par askar Alladin. Den var mycket, mycket sevärd. Mycket intressant också ur perspektivet att över 95 % av dem som överlever ett självmordsförsök är glada för att de lever. I filmen så stirrar sig huvudkaraktären sig blind på att han inte har någon utväg, han är mera värd som död än levande för sin familj, då de kan få ta del av hans livförsäkring, men en ängel visar på vilken betydelse just hans liv har.
 
I och med att Väven invigdes fick också Folkets Bio sina nya lokaler, filmfestivalen MOVE blev UEFF, Umeå Europeiska Filmfestival. Jag hann inte med så mycket som jag tänkt men fick med mig elevgrupper på både Anna Odells Återträffen och Ester Martin Bergsmarks Nånting måste gå sönder, som var otroligt fin och viktig.
 
En megahöjdare i det dystopiska decemberregnet var Singalongvisningen av Mamma Mia, som jag och delar av det gamla tjejgänget var och såg och sjöng med i. Vi grät och skrattade och blev sugna på bad i Grekland. För övrigt har vi fortsatt med Netflix här hemma och långt senare än många andra har vi sett Homeland från början till slut...eller visst kommer det mer...? Ibland ett, oftast två och ibland tre avsnitt, det har varit härligt i höstrusket att trycka i soffan med Carrie och company.
 
Annars är det Kulturnyheterna, Kobra, Babel och K-Special som gäller.
 
Bästa böcker 2014: Ja, ingen Knausgårdliknande upplevelse men nu såhär i slutet av året har jag börjat läsa Kristina Sandbergs trilogi om Maj; Att föda ett barn, och är nu inne i del, två Sörja för de sina. Det var tredje delen Liv till varje pris som hon fick årets Augustpris för. Det är väldigt fascinerande läsning och precis som med Knausgårds Min kampserie så är vardagen och känslor av misslyckande och att inte räcka till väldigt centralt men det är ändå helt annorlunda, sandbkakor som blir för torra, småtvätten som ska fixas, vikten av att blanka diskbänken. Torgny Lindgrens Klingsor passade mig perfekt i somras då jag höll på med att teckna en teckning om dagen, eftersom han skriver mycket om teckning och målning. Thomas Manns Buddenbrucks var en såndär BORDE-HA-LÄST-BOK som blev avklarad och det var faktiskt värt mödan för det är så ofta hänvisningar till den i litteratur, konst och kulturdebatt.
 
Bästa konst och kulturupplevelse 2014: Invigningen av Umeå Kulturhuvudstad första februari då hela stan kokade av folk, ja, jag såg inte heller så mycket av det som hände på isen, men jag tycket att det var mäkigt och förväntansfullt. Littfesten med Torgny Lindgren som fyllde Idun som värsta rockstjärnan var toppen, där lyssande jag också på Nawal El Saadawi, en av arabvärldens mest stridbara feminister och som över 80 åring var hon aktivist på Tahrirtorget i Kairo 2011. Den stora Ai Weiweiutställningen på Walter Gropius Bau i Berlin tog mig med storm, ett så fantasktist konstnärsskap fångat i den hittills största utställningen. Att få återse Peggy Guggenheim Collection i Venedig var också en av höjdpunkterna i år.
 
Den lilla fina innergården
 
Picasso och Calder möter ständigt nya betraktare
 
Även invigningen av Väven får klassas som en av årets kulturella höjdpunkter, äntligen fylldes detta omdebatterade hus av folket som strömmade in från alla husets ingångar och snurrade runt i biblioteket som är stadens själva kulturnav. 
 
På det personligt kreativa kulturella planet var Nordic Water Colorfestival med Lars A Persson superspännande och befriande läs mer om det här: 
 
Bästa baden så, 2014: Alla bad med barnen i stugan i Bettnässand såklart men några andra sticker också ut. När kompisen Calle från Göteborg var här åkte vi till Mårdeseleforsarna och hade picknick efter ett sagolikt vacker bad.
 
Ljuvligt bad i en lagun vid Mårdseleforsarna, man måste i igen och igen
 

Då vi var i Berlin i våras var Per och jag på ett ställe som hette Thermenbad som låg högst upp i i ett höghus mitt i centrala Berlin, det har jag skrivit om här: Det var väldigt speciellt och jag har märkt att de som skriver turistguider inte verkar vara nåt intresserade av bad för det är oftast skitsvårt att hitta.
 
Magiskt att bada mitt i Berlins centrum och alla nakna, förutom denna kvinna som skyler sig på väg till och från baren
 
 
 
Här bad med Sanna och Aron vid Lillskaten som ligger mellan Skaten och Norrmjöle havsbad
 
Bägge systrarna samtidigt i stugan
 
...och brorsonen Adam och mamma i stugan 
 
 
 
I november firade Per och jag 30 årsjubileum, det är också en höjdare, utanför kategorierna 
 
Nu har jag kokat räksoppan. Årets näst sista dag är snart slut. En stilla bön för barnen som alla är ute på vift nu, måtte ni få leva, måtte ni få ha det bra. Gott slut och Gott Nytt År snart!