Grått och trist utan elever

Flera nyanser av grått
 
Ja, vi är igång! Vi följer schema och planeringar något så när och vi försöker se till att eleverna har en daglig struktur och rutin. Jag har haft mitt första utvecklingssamtal via Google Meet. Till det fungerar det ju faktiskt bra även om det är tråkigt att missa den verkliga kontakten. Jag har haft två lektioner idag. Den första hade jag med mina treor och de fick fortsätta spela in typ poddar utifrån deras upplevelse av operan Don Giovanni och koppla det till teorier om konst och begreppen fin- och populärkultur i kursen Konstarterna och samhället. Det gick bra, de lyckas spela in samtalen trots att de sitter på olika ställen så att jag kan lyssna på dem senare och föra in i kommentarer och matriser. Då är dom så gulliga och säger "Hej Cicci", och "hejdå Cicci och tack för att du lyssnat" och "Nej men nu blev det nog jobbigt för Cicci att lyssna, nu måste vi skärpa oss".
 
Den andra lektionen var i kursen Journalistik, reklam och infornmation med en ganska lång genomgång om hälsokommunikation. Det kändes aktuellt och angeläget att uppdatera för att ta in fakta kring information och desinformation kring coronapandemin. Jag lyckades visa min power point på helskärm och eleverna hörde vad jag sa. Men det kändes väldigt anonymt och opersonligt. Jag visste inte hur uttråkade de blev eller om de faktiskt somnade. Jag frågade dock med jämna mellanrum om de var där, om det gick bra, om de hörde vad jag sa.
 
Det funkar men det känns grått och trist och ovisst, hur länge...
 
På samma sätt som mitt dubbdäck tar mig fram genom halka och grus hjälper tekniken oss att nå våra mål, men vägen är tråkig, halkig och grå. Kan vi få sol och vår och eleverna tillbaka till skolan, tack!