Reach for change

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Det är en ofta använd devis för att vända hopplöshet och misstro, appropå mitt tidigare inlägg om Nöjesmagasinet City. Vad vi gör spelar roll, vad vi handlar, vad vi väljer och såklart hur vi är mot varandra. Socialt entreprenörskap handlar bland annat om att bli drivande och företagsam på ett sätt som kommer samhällets bästa till del och man baserar verksamheten på affärsmässiga metoder.
 
Nu är jag igång igen med mitt entreprenöriella undervisningssätt. Evelina Fredriksson från organisationen Reach for Change var här igår i min lilla textgrupp. Hon gav dem en brief och en genomgång i organisationens verksamhet för att eleverna ska ta fram förslag på en kampanjstrategi vars huvudsyften är:
 

1) Svenska företag är generellt intresserade av barns rättigheter men vi vill ytterligare öka
deras motivation, kunskap och inspirera dem.
2) Allmänheten ska tänka att företag hart ett ansvar för barns rättigheter som sträcker sig
längre än att de ska undvika barnarbete. Trots att företag i alla tider tagit ansvar för
samhället och gjort olika typer av insatser för de yngsta medborgarna så är deras roll i den
sociala utvecklingen inte helt oproblematisk. Det finns framför allt två typer av attityder vi
vill förändra:
a) ”Företag kan bara ta ansvar för den egna kärnverksamheten”. Vi skulle hellre se att man
förväntade sig att företag respekterade och stöttade barns rättigheter i hela sin värdekedja
och aktivt bidrog till en positiv samhällsutveckling.
b) ”Företag som jobbar med barn sysslar bara med varumärkesvård”. Vi tänker att så kan
det så klart vara MEN det är avgörande för många bolags kärnverksamhet att det samhälle
som utgör deras marknad mår bra. Annars kan de varken sälja eller rekrytera.

 

 
 
Här är bilder, skärmdumpar, från reach for changes hemsida, den skarpögde kan notera att jag har en flik framme om hur man skapar skärmdumpar. det finns alltid en teknisk utmaning att ta sig an.
 
 
Mer från hemsidan
 
 
Och här är Evelina Fredriksson inringad, henne kom jag i kontakt med första gångerna när hon arbetade på Pondus och också var handledare för ett gäng medieelever. Numera är hon bosatt i Stockholm och sitter på Reach for Change-kontoret på Ringvägen. Mer om kampanjstrategin längre fram. Eleverna ska redovisa sina förslag den 7 maj.
 
Ibland kan man ju klaga på att företag jobbar med CSR (Corporate Social Responsibility) bara rent kosmetiskt, för att det ska se bra ut och för att skapa goodwill och anseende till varumärket. Men om detta gör att tusen indiska flickor får gå i skola och att till exempel afrikanska bönder får utsäde och mark att bruka, så gör det ju skillnad. Det är intressant att det ska löna sig att agera etiskt. Reach for Change arbetar främst med att företag ska följa barnrättsprinciperna (barnrättsprinciperna.se) och även att vi som konsumenter ska efterfråga att företag lever upp till dem.