Fanfar för fria fladderfittor




Jag visste det! Ja, att jag skulle bli upprörd av att se del två av SVT:s programserie Skönhetsbubblan. Jag såg delar av det förra veckan, då handlade det om Jane Timglas som gjort typ, tusen ingrepp, bröst, läppar, kindben för över 200 000 kronor. Då funderade hon på blygdläpparna! Detta avsnitt ska handla om så kallade Mommy Makeover. Jag sitter med bultande hjärta och andhämtning. Vad är det som gör mig så upprörd? En del debattörer jämför, med framgång, hur  okej det är att operera utstående öron jämfört med att operera en knölig näsa ( jag har en). Med det argumentet så har man flyttat fram positionerna lite, för folk börjar tänka: Ja, just ja, så är det ju! Hmmm, varför ska det vara mer okej? Så här presenteras programmet på hemsidan:
 

"Kan återställandet av en mammas kropp ses som en jämställdhetsfråga- för familjen? För samhället? Vilka värderingar ligger bakom det faktum att vi betalar för ett barns utstående öron och inte för en mammas uttänjda buk? Varför förminskar landstinget en mans förstorade bröst med förstorar inte en kvinnas förminskade bröst?

Vi möter Caroline Olofsson, 34 år, som efter sina två graviditeter bestämt sig för att göra vad man i USA kallar för "Mommy Makeover", bröstförstoring och bukplastik. För Caroline och hennes man är det en självklarhet att dela på kostnaderna."


Vilken fin jämställdhet det verkar råda i familjen Olofsson. Fru Olofsson som bor i en fin lyxig villa och kör en lyxig bil på väg till sin personliga tränare, verkar också tycka att samhället ska bekosta hennes rätt att få tillbaka "sin" kropp. Efter två graviditeter var det någon annans kropp.

Plastikkirurgerna lyfter fram vilka fantastiska insatser de gör för kvinnor som lider av för långa blygdläppar som till exempel har problem med dem ( läpparna alltså) vid spinningpass. Jag har aldrig hört att män män med stora organ har klagat på att de inte kan spinna, vad gör de av apparaten? Vill de också operera den så att de ser ut som småpojkar? Men visst, om du fastnar med blygdläpparna i cykelkedjan, då är inte jag den som fördömer ett kirurgiskt ingrepp
Vad det gäller kvinnors kön och hur de förväntas se ut så finns det kopplingar till porrfilmsestetik. Fittan ska vara hårlös och se ut som att den inte varit med om varken det ena eller det andra. Den ska se ut som en liten, liten flickas, inget som hänger ojämt, samtidigt som den ska vara supersugen. Vilka signaler sänder det ut? Hur jämställt är det?

Jag tycker att unga kvinnor, och mer mogna kvinnor, å ena sidan ska fundera över hur de kan ha det skönt utan att fokusera på hur de ser ut. För det andra kan de lyfta blicken, se världen och fundera på om de kan gå med i någon organisation där de kan verka för att flickor i världen inte ska bli könsstympade. För visst är det en obehaglig koppling, om du gör en blygdläppskirurgi, alltså att du kapar bort det som hänger, så kan du bli av med en del av känseln. Alltså du kapar för att få ligga, men kan inte njuta fullt ut av det? Könsstymningen i sin värsta form är väl till för att kontrollera kvinnans sexualitet och ta bort förutsättningarna för njutning helt.

Jag kan nog skriva kilometervis om detta men måste avsluta. Jag tänker att denna i och för sig viktiga dokumentärserie i sig normaliserar ingreppen. Texten på SVT:s hemsida känns också så accepterande och förstående, å ena sidan och å andra sidan. Vi kan sitta där och förfasas över de extrema personerna och debattörerna. Under tiden förflyttar sig positionerna och vi tänker kanske att, -Jag skulle kunna göra något lite, lite...bleka tänderna till exempel...En av de sista delarna i programmet var att vi fick följa med Caroline Olofsson i provhytten där hon provade en bikini och hon fick visa upp sin D-kupa, minst och sin fantastiskt platta mage. Och hon var SÅ LYCKLIG! Vad kommunicerar det till de osäkra? Och vem fan är inte det?
Jag är skitglad att jag fick växa upp när detta inte var möjligt, det var verkligen inte ett alternativ.
Kan vi inte bara säga NEJ? Kan vi inte bara få säga att det är åt helvete? Kan vi spräcka skönhetsbubblan och titta utanför den, se världen och erövra den utan ingrepp?
Trevlig helg och sjung in våren med stöd av könet!
#1 - Maria

Heja Cecilia!

Jag tycker att du ska köpa dig en tröja och trycka dit texten "Fuck the taboo" - för du om någon tar dig an tabubelagda ämnen på ett sånt jäkla bra sätt. Sluta aldrig blogga :)

#2 - eva gustafsson

Hej Cicci- jag bara älskar dig!

Sååååå bra!

Jag som är så omodern att jag inte ens har internetbank, måste faktiskt göra min första bloggkommentar i livet.

Hur kan det ens vara lagligt att göra pengar på budskapet "du duger inte"?

#3 - Anonym

#4 - Anonym

Tack kära ni! Positiv respons är grejen. Det kanske är receptet mot skönhetshetsen också. Om vi blir bättre på att ge bekräftelse till varandra när vi gör bra saker och är snälla och justa så kanske skönhetsfixeringen minskar. Tack igen kära supportrar!!!

#5 - eva igen

Måste bara berätta...apropå våren; så nyss när jag gick över till grannarna, så sjöng fåglarna som tokiga fast det var nästan mörkt!

Vi ses

#6 - Paul

I morse när jag sprang runt här och letade efter tumstocken kom jag på att jag måstre läsa din blogg. Cicci som vanligt "mitt i prick" du är så superduktig på att skriva. Jag måste gå inpå SVT-Play och se de här programmen. Ha en go valborg och 1:a maj!

#7 - Paul

Alltså apropå min förra kommentar ... jag skulle mäta bokhyllan

#8 - MammaMedia

Skulle du mäta bokhyllan också? Tack alla kära för fina kommentarer. Evas första någonsin! Ge gärna exempel på en bok som varit viktig också när ni ändå är igång. Jag dricker rött, njuter av vårljuset och den underbara skivan Romantic moments med Chet Baker. Det gör ont, som när knoppar brister.

#9 - Frida S

Så sjukt KUNG du skriver. Som nybliven mamma (med förutom hormoner - en mjuk mage samt en trubbig näsa) satt jag o halvgrät & gormade omvartannat. Det är ju vansinne?! Personligen tycker jag inte om SVTs skildring. Det blir mer en bekräftelse på det acceptans för kvinnors måste att opereras. Och då inte som Caroline sa att samhället gör "så att man skäms om man skönhetsopererar sig". Nej Caroline, att omvärlden (läs kanske män?) signalerar att du behöver opereras - det är skämmes!!! Ps. Men visst var det fint att hennes man hjälpte till att betala? Det är ju för bådas skull.................

#10 - marianne

AH du är så klok Cecilia jag är så glad att det finns personer som du som lyfter upp skit i västvärlden. Tack

#11 - Ebba

Heja Cicci!



Jag håller med allt du skriver! Kan man inte få vara snygg utan att vara perfekt? undrar jag. För skönhet är ju faktiskt något annat än rakade "barn"fittor, blekta anus och silikonläppar. Jag blir mest trött - Skönt att du orkar reagera!



kram Ebba

#12 - Anonym

Precis rätt Ebba! Tack för support. Jag har precis kommit hem från sminkning på Body Shop, hade ett presentkort. Jag vill åxå vara fin och snygg och köper gärna lite smink och fina kläder, men man måste dra gränsen någonstans.

#13 - Andreas Skog

Fortsätt skriv! Jag tycker att serien blev nästan ännu sämre i de senare programmen - analysen saknas!

#14 - jlolofsson

Fullkomligt älskar din gestaltning av den bild som SVT målar upp kring skönhetshysteri och förhärligandet av fenomenet. Teckningen är så klockren att du bör få den publicerad, helsida, i ngn stor svensk tidning- och då pratar vi inte Veckorevyn eller Slitz. Fast det är kanske där den bör finnas. För att balansera upp det banala retuscherade varianterna.



Stora kramen i kampen om de fabulösa fladdriga!

#15 - Anonym

Tack kära jlolofsson! Jag blir supernyfiken på vem du är som ger mig så fin support? Andreas här ovan vill att jags ak skriva mer om detta ämne,så jag får väl tänka till lite. En tabke jag vill spinna vidare på är hur stort utrymme plastikkirurgerna fick i programserien.

#16 - jlolofsson

Ledtråd: En gammal estetelev som nu är jobbar som IT-pedagog på en stor skola i Umeå!

#17 - Anonym

Ahhhhh, jag tror att jag ahr en opublicerad teckning av dig i en av mina skissböcker. Är du en sådan människa som iblan har tunika och klänning?