Mediers påverkan - lite mer banalt och ytligt

 
Hmmmm, modernt, aha, då är det kanske snyggt, eller i alla fall okej?
 
I kursen Medier, samhälle och kommunikation så har vi inlett med att elverna har fått beskriva och granska sina medievanor för att sedan se hur de påverkas på både gott och ont. De gjorde fina bildspel med bilder från småbarnsårens Bolibompa, Bamse och Madicken, vidare till kanske en givande prenumeration på Kamratposten och så småningom starten med Instagram och in i sociala medier på mellanstadiet och upp i högstadiet. Precis som Statens medieråd kommit fram till i sin häromdagen släppta rapport, så är ungdomarna mest missnöjda med den tid sociala medier tar från annat de också eller istället skulle vilja göra. Läsa, umgås, plugga, städa, gå och lägga sig. Annars är de också mycket medvetna om allt det positiva som finns.
 
Nåväl. Momentet avslutades med att jag gick tillbaka till min barndom och ungdom och visade bilder och exempel på hur jag påverkats. Hur klippdockorna i Året runt fått mig att vilja teckna och designa kläder, hur novellillustrationer i Femina och Vi inspirerat mig ännu mer och väckt intresse för foto och film. Hur filmer påverkat mig att bli intresserad av journalistik och vikten av att dokumentera orättvisor och kampen för miljö exempelvis.
Ett väldigt aktuellt, men mer banalt exempel är hur jag bara för ett par veckor sedan såg mitt favorit "guilty pleasure" program. Torsdagens Go kväll med "Gör om mig".
Där satt jag med lite för lite lön kvar på kontot och en mycket avslöjande grå utväxt på frammarch. Hade varit inne och kikat på möjliga tider hos frissan men insett att det var lite för mycket månad kvar att leva innan nästa lön. Men då, i Go kväll så får jag den sensationella nyheten att det är modernt med utväxt. Dessutom med mittbena som inte är hög längst bak som på 60-talet, utan mer flower power som på 70-talet. Länk till programmet.
 
 
Direkt programmet var slut gick jag in i badrummet, kammade mittbena, plattade till där bak och såg det hela i ett nytt ljus. Hmmm, cool utväxt! Istället för sliten 60-åring med pinsam, avslöjande invaderande gråhet så blev jag modern. Ännu roligare blev det när en av mina kompisar berättade att hon gjort precis det samma. Direkt efter programmet in på toa åså mittbena. Snacka om direkt påverkan, vilket är en av de tidiga teorierna om mediers påverkan. Men detta stämmer också väl in på den så kallade "användarmodellen" som menar att man som mottagare är kompetent att själv ta till sig det man vill och behöver från mediernas budskap.