Sommarlov 2017

Skriv inläggstext 

Kanske är det dessa böcker som får följa med på semestertrippen. Världens bästa: Midgårdsskolans bibliotek har fixat så att jag har med mig Ferrantes fjärde och sista
 
Denna vårtermin har varit synnerligen intensiv. Fullt ös med kurser som inneburit ansvarstunga projekt. Jag hade en mycket lugnare höst. Hur schemat ligger påverkar arbetet som lärare extremt mycket. Antal timmar kan vara en sak men vad kurserna innehåller, hur många man behöver samarbeta med och vilka elever man har påverkar väldigt olika. Jag märker att den intensiva våren har gjort att mitt eget skapande har fått stryka på foten, Jag har varken tecknat eller skrivit några särskilt minnesvärda blogginlägg. Jag saknar det. Jag har nästan alltid ett par textidéer processande i huvudet med ordvändningar och meningsfulla budskap...tror jag. De snurrar runt, blandas gamla och med nya, som inte heller kommer på pränt, och som bleknar och försvinner.
 
Däremot läser jag som vanligt hela tiden skönlitteratur och njuter av det. Bokcirkeln som träffas ungefär var femte vecka peppar och stimulerar också till lite mer utmanande titlar. Men nu ska det bli avkopplande nöjesläsning.
 
Min man och jag håller på att packa för en semestertripp. Vi ska först till Västkusten och besök hos en kär gammal vän i hennes sommarhus i Ljungskile ett pas dagar. Sedan ska vi bila i norra Tyskland drygt en vecka och bo i städer som jag knappt visste fanns; Heiligenhafen, Flensburg,  St Peter Ording, Cuxhaven, Bremen och Lübeck. Ja, de två sistnämnda känner jag såklart till. Efter Tyskland  ska vi hälsa på yngsta dottern Klara i Göteborg och sedan beger vi oss till svärmor i Tidan i Västergötland. Vi blir borta sjutton dagar.
 
Jag ser fram emot resan, att uppleva något nytt. Att släppa allt här hemma. Efter denna extremt kalla maj och juni längtar jag efter värme och bad men det är ingen badresa vi åker på, men trots det ska vi nog hitta ställen att doppa oss. Om inte annat är tyskarna bra på badhus. Jag hoppas också att jag ska komma igång med semestertecknandet och även lite skrivande. Om inte, så har jag mina böcker.
 
Imorgon ska jag packa klart, städa huset lite och kolla upp gården. Det är vi som har städansvaret denna vecka, så det gäller att gå ut och synas ordentligt med hink, spade, lite ogräsrivande och skramla runt i sopphuset så att alla förstår att 28 s har skött sin del av ansvaret. Sen rullar Forden söderut.
 
VÄLKOMMEN SOMMARLOV 2017!