Skolstart HT 2017

Solen är på väg ner vid bastuviken där vi går ner och badar när vi bastar. Knöligt och ofta kallt men åh så ljuvligt

Nu.har vi varit igång och jobbat en hel vecka och imorgon kommer ELEVERNA!!!!!!!! Och jag är pirrig inför att möta en ny etta som jag ska vara mentor för. Jag kommer för övfrigt att vara mentor för alla elever på Estetik och media, liksom tre av mina kollegor som kommer att bli så kallade programentorer på Bild, Dans och Teaterprogrammen. Det känns också pirrigt och spännande. Kan det bli bättre med en mentor eller kommer vi att förlora något?

Igår innan regnet kom så var min man och jag ett par timmar i hallonsnåren
 
Det är ett speciellt jobb vi har (det tycker såklart alla om sina jobb) i och med att allt börjar på nytt vid läsårsstart. Alla kurser, alla möten och utvecklingssgrupper börjar samtidigt och man ska fortbildas och uppdateras och mötas, och stötas och nötas. Man hinner verkligen inte planera de lektioner som faktiskt också drar igång på onsdag. Varje möte genererar i sig en heldags arbete, känns det som, men efter det ena mötet kommer det genast ett nytt. Att ta riktig helg, åka ut till stugan, plocka bär, basta och bada känns som en nyttigt paus för hjärnan.
 
 
 
Appropå hjärnan, så lyssnade vi till denna hjärnforskare som heter Anna Tebelius Bodin, hon höll en mycket bra föreläsning i Aula Nordica för hela UGS, Umeå Gymnasieskolas personal. Jag ska återkomma till några av hennes viktigaste kunskaper inför vår terminsstart för att våra elever ska lära sig mer, på kortare tid och med bättre resultat.
 
 
 
Bästa kollegan Anita Blomkvist Johansson peppar hårt inför terminsstarten. Vi får hjälpa varandra att hålla ångan och humöret uppe.
 
Jag är såklart superduperglad över att ha ett viktigt och roligt jobb. Men det är tufft att komma igång och det går inte över med åren även om jag borde kunna gå på rutin...men icket, det är nya elever i nya grupper i nya ämnessamarbeten med nya kollegor. Men nu är det bara att ge järnet.