Spotify Permium

Eva, Maria och Marianne fångade med pennan  på musik och klädbytarkväll hos Eva
 
Spotify startades 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon i samarbete med en rad av världens största skivbolag, Det gäller att hänga på när utbuden byter arenor. Själv har jag levt ett mycket musikfattigt liv sedan skivspelaren flyttades ner i källaren, den kombinerade VHS/DVD/CD spelaren gick ur tiden och vardagsrumsbänken har gapat tom i ett par år medan en halv vägg med CD-skivor blängt anklagande på oss.
 
Under tiden har jag fascinerat följt ungdomars och vänners musikvanor via allehanda tekniska nymodigheter. Jag har försökt ta del, halvhjärtade försök som alltid har slutat med att jag trasslat in mig i sladdar och olika rundgångar med borttappade lösenord, ouppdaterade abbonemang och vilsefärder i cyberrymden. Men musiken har fattats mig, sångerna, texterna, rösterna, känslan av att vara uppdaterad. Skam den som ger sig!
 
Så, positivt peppad av en inbjudan till vännen Eva på Ön.Kombinerad klädbytarkväll och musikfest. Musikfesten skulle innebära att vi skulle spela upp ny musik för varandra, för att inspirera varandra att hitta, precis, -ny musik. Herregud, hur skulle jag kunna spela ny musik? Dags att ta tjuren vid hornen, fixa Spotify Premium och BETALA för musiken. Jag försökte logga in, uppdatera kontot, nytt lösenord, fel lösenord åså samma jäkla rundgång igen, nånstans mitt i tryckandet, svipandet och okejandet så funkade det, vet bara inte vilken grej som gjorde det. Detta gjordes på jobbdatorn. Väl hemma skulle det fixas på hemmadatorn också och därefter på MOBILEN. På nåt konstigt sätt fixade jag det så att jag till och med kunde lyssna på Dolce i hörlurar (utan att trassla in mig) hela vägen på min cykeltur till Teg, vete fan hur det gick till, för då var jag ju inte uppkopplad på nätet och jag har ingen aning om hur man laddar ner! Ända fram tills jag svängde in på Hakegränd på Ön så hade jag Dolce i lurarna, fast på nåt konstigt sätt återkom vissa av låtarna flera gånger samtidigt som jag väntade på en speciell som aldrig kom! Är det det som är "SHUFFLE"? Och hade jag verkligen tryckt på shuffle?
 
Väl på plats hade jag verkligen ny musik att spela upp, det blev Dolce, Amason och soloalbumet Docks från Amasons sångerska Amanda Bergman och så Seynabo Seys Words från skivan Pretend.
 
Dagen därpå skröt jag för yngsta dottern att jag lix lyckats med Spotify, hon gratulerade kanske men skrattade också eftersom hon förstått att det var pappa Pers konto jag varit inne på hela tiden, det som hon brukar tjuvkoppla upp sig på, men där jag nu trängt ut henne...vete fan hurd et går till!
 
I morse när jag cyklade till skolan hade jag i alla fall  mitt eget konto, Amanda Bergman i lurarna och anlände till cykelstället på skolan litegrann som en annan person, lite coolare, lite mer uppdaterad, lite mer som Hallå, se mig här! Jag lyssna på spotify, i hörlurar med lite platta sladdar så att de inte ska trassla in sig så... Va? Var det nån som sa nåt? Äsch, måste ta ut lurarna, Jaha, ja visst, Hej!
 
 
#1 - Paul

Cissi
Du e så COOL! (Fast jag har ju haft Spotify Premium i fler år liks)
Ja det är balla bananer man kan hitta massor med både ny musik och sånt jag lyssnade på under 1960-talet.
Just sitter jag t ex i Delhi och lyssnar på gruppen "War on drugs" och deras häftiga skiva "Lost in d dream". Dom e råbar tycker jag, liks!
Puss å kram , saknar dig! Hälsa familjen och kollegorna! Paul

Svar: Vi har faktiskt haft after work på Pipes of Scotland med lite kollegor; i som sitter i våra två rum, få gamla och många nya; men Micke anslöt och sedan även Maja. Riktigt, riktigt trevligt och dessutom så var det Poetry slam senare på kvällen. Snart åker Per och jag tillsammans med ett par vänner till Puerto de Mogan på Gran Canaria, det ska bli så skönt. War on drugs, är det gammalt eller nytt? Får kolla upp!
MammaMedia

#2 - Paul

Relativt nytt band från Philadelphia. Låter som en "bättre variant av Dire Straits och Bob Dylan tillsammans." Me like!

Svar: Låter mycket spännande! Får se om jag kommer ihåg hur man loggade in!
MammaMedia

#3 - Mikael Nordfeldth

Synd bara att Spotify t.o.m. resulterar i ännu sämre ekonomi för de faktiska kreatörerna än t.o.m. skivbolagens avskyvärda dealar!

Bättre att ladda hem på The Pirate Bay och sedan skicka en tjuga med Posten till kreatören, så har du betalat mer pengar än vad de någonsin kommer att få ut från dig genom Spotify (även om du lyssnar hundratusentals gånger på deras album)!

Svar: OK! Tack för kommentar! det finns alltid mer att lära!
MammaMedia