Konstens läkande kraft kontra bokstress

Vallmo och röda kvällsmoln, olja på duk, Emil Nolde 1943
 
Det här är ett av de allra vackraste konstverken jag vet - och jag hade en bild av det påklistrad och inplastad på min lilla röda fickalmanacka året 1974, det år jag fyllde femton år. Då likväl som idag ger den här bilden mig kraft, som ett läkande balsam som fyller i mentala skrovligheter och ofullbordade tankar och prestationer. Jag brottas nu med alltför storslagna planer på undervisningsmaterial och genomgångar och böcker och tidningar som borde läsas för att jag ska leva upp till min bild av mig själv som en bra och påläst lärare. Stressen över alla tekniska plattformar är fortfarande påfrestande men jag försöker intala mig själv; att tids nog, det får lösa sig så småningom, kanske...eller så väntar vi tills det hela gått över.
 
Jeanette Winterson skriver i sin bok Konst - Essäer om extas och skamlöshet (Kabusa Böcker 2014) just om konstens läkande kraft. Eftersom jag måste lämna tillbaka den till biblioteket så vill jag lyfta fram en del av hennes text:
 
"Konstens läkande kraft är ingen retorisk fantasi. I min kamp för att behålla språket blev språket min hälsa och min styrka. Det är det fortfarande, och jag vet ingen smärta som inte konsten kan lindra. För en del är det musik, för en del är det tavlor, för mig är det främst poesin, antingen den finns i dikter eller prosa, som skär igenom missljud och skada, öppnar såret för att rengöra det och sedan sakta lära det att läka sig självt. Sår behöver lära sig att läka sig själva."
 
Och hon fortsätter:
 
"Psyket och själen har inte samma instinkt som den skadade kroppen. Läkningen sätts inte automatiskt igång och faran undviks vanligen inte. Eftersom vi utsätter oss själva för skada förefaller det logiskt att vi utsätter oss själva för läkning. Konsten har fler uppgifter än någonsin förut, men den kan utföra dem. Fast i ett självdestruktivt samhälle som vårt är det inte förvånande att konsten ringaktas som läkande kraft."
 
Detta blir också en självklar koppling till Norrlandsoperans utrop Vi tar pengar från vården. Det är inte mindre konst och kultur vi behöver. För att läka våra själsliga sår är konsten livssviktig och konstnärerna lika viktiga som sjuksköterskor och läkare. Konsten ringaktas som läkande kraft och många människor behöver hjälp att få tillgång till denna källa till läkning.
 
Trevlig helg!
 
Bilden på konstverket ovan hämtade jag från en blogg som heter Inred hemma, nyheter, trender och inspiration. Den verkar innehålla mycket intressant men jag kunde inte se vem det är som skriver.